خبرگزاری تسنیم، «سیلاب در راه است» این هشداری بود که در روزهای گذشته هواشناسی لرستان نسبت به آن اخطار داد تا مسئولان استان و مردم برای مقابله با سیلاب احتمالی آمادگی داشته باشند تا همانند سیل ویرانگر فروردین‌ماه امسال غافلگیر نشوند.   بارش‌های سیل‌آسا که از چند روز گذشته در نقاط مختلف کشور آغاز شده‌، سبب […]

خبرگزاری تسنیم، «سیلاب در راه است» این هشداری بود که در روزهای گذشته هواشناسی لرستان نسبت به آن اخطار داد تا مسئولان استان و مردم برای مقابله با سیلاب احتمالی آمادگی داشته باشند تا همانند سیل ویرانگر فروردین‌ماه امسال غافلگیر نشوند.

 

بارش‌های سیل‌آسا که از چند روز گذشته در نقاط مختلف کشور آغاز شده‌، سبب وارد آمدن خساراتی در بخشی از روستاها و شهرستان‌ها شده است به‌گونه‌ای که در حال حاضر شاهد انسداد بخشی از محورها و آب‌گرفتگی مسیرها و نیز لغو پروازهای فرودگاه‌ها هستیم.

 

این بارندگی‌ها همچنین در بخشی از شهرستان‌ها و مناطق کشور علاوه‌بر اعلام شرایط بحرانی، سبب تخریب برخی ‌منازل ‌شده و اهالی این منطقه را در وضعیت قرمز بارندگی قرار داده‌ است.

 

رودخانه کارون در مقطع اهواز که سال گذشته همزمان با سیلاب طغیان نسبی داشت اما توسط متولیان کنترل شده بود هم اکنون نیز مقداری بالا آمده و نشان دهنده تدابیر لازم برای کنترل ورودی و خروجی سدها و افزایش میزان آب ورودی در این رودخانه است.‌

 

‌مسئولان خوزستانی در روزهای اخیر با صدور هشدارها و اطلاعیه هایی نسبت به احتمال وقوع سیلاب ها در اثر بارش های شدید باران این روزها خبر داده بودند. همچنین سازمان آب و برق خوزستان نیز از افزایش چشمگیر ورودی آب به سدهای استان خوزستان خبرداده و تاکید کرده بیش از نیم میلیارد مترمکعب سیلاب از حوزه‌های بالادست خوزستان وارد این استان شده است.

 

‌خطر ورود آب به داخل شهر پلدختر برطرف شد

 

مدیر امور آب شهرستان پلدختر گفت: خطر ورود آب به داخل شهر پلدختر کم شده و دبی رودخانه کشکان در حال کاهش است. محمدگودرزی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در پلدختر، با بیان اینکه توده جدید بارشی در پلدختر حدود ۸۰میلی‌متر بارندگی در پی داشته است اظهار داشت: دبی رودخانه کشکان تا ساعت ۱۰ صبح امروز به سه هزار و ۱۵۰ مترمکعب رسید بالاترین پیک در شهرستان پلدختر بود.

 

‌مدیر امور آب شهرستان پلدختر افزود: از ساعت ۱۰ صبح امروز دبی رودخانه کشکان روند کاهشی پیدا کرده و در حال حاضر به دو هزار و ۷۰۰ مترمکعب در ثانیه رسیده است.

 

ورود نیم‌میلیارد مترمکعب سیلاب به سدهای خوزستان

 

‌مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به افزایش چشمگیر ورودی آب به سدهای استان، گفت: بیش از نیم میلیارد مترمکعب سیلاب از حوضه‌های بالادست خوزستان وارد سدهای این استان شده است.

 

داریوش بهارلویی‌ اظهار داشت: در پی بارندگی‌های شدید در حوضه‌های آبریز منتهی به خوزستان از دیروز، ورودی آب به سدهای دز، کارون و کرخه افزایش چشمگیری داشته است.

 

وی افزود: حداکثر دبی ساعتی ورودی به سد دز چهار هزار و ۵۰۰ مترمکعب در ثانیه، در سد کرخه ۲ هزار و ۱۰۰ مترمکعب درثانیه، در سد کارون ۴، یک هزار و ۵۰۰ مترمکعب در ثانیه و در سد مارون ۱۱۲ مترمکعب درثانیه بوده است.

 

محور بازفت ــ خوزستان مسدود است

 

هوشنگ مصطفوی فرماندار کوهرنگ با اشاره به بارندگی‌های اخیر در سطح شهرستان کوهرنگ، اظهار داشت: تاکنون ۲۰۰ میلیمتر بارش در بخش مرکزی کوهرنگ و ۲۵۰ میلیمتر بارندگی باران در بخش بازفت رخ داده است.

 

فرماندار کوهرنگ افزود: در گردنه چری به دلیل برف و کولاک شدید هیچ‌گونه دید برای تردد وجود ندارد، اما راه باز است.

 

وی با بیان اینکه حجم بارش بی سابقه و کم نظیر بوده و رودخانه‌ها متلاطم و سیلابی شده‌اند، گفت: به بخش‌های کشاورزی جاده خسارت‌هایی وارد شده است که عمدتاً به دلیل سیل و رانش زمین بوده است و در بخش مرکزی آب اکثر مزارع را گرفته است و هنوز برآورد خسارت نشده است .

 

این مقام مسئول افزود: در بخش بازفت و صمصامی، قسمت‌هایی از شیلات‌ها و  زمین‌های کشاورزی را آب فرا گرفته است و در بازفت نیز تعدادی منزل مسکونی دچار خسارت شده‌اند.

 

نهاوند رکورددار بیشترین بارش در همدان شد

 

مسئول پیش‌بینی هواشناسی استان همدان گفت: در روزهای گذشته بیشترین میزان بازش در استان همدان با ۱۱۸ میلی متر مربوط به شهرستان نهاوند بوده است.

 

محمد حسن باقری شکیب در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان، اظهار داشت: از  دو روز گذشته شاهد بارش برف و باران در نقاط مختلف استان بودیم که در این میان نهاوند و تویسرکان با میانگین بارش ۱۱۸ و ۱۱۶  میلی متر بیشترین میزان بارش را به خود اختصاص داده اند.

 

وی با بیان اینکه در ایستگاه فرودگاه همدان نیز میزان بارش ۶۳ میلی‌متر ثبت شده است، ابراز کرد: در سایر شهرستان‌های استان نیز میزان بارش‌ها بیشتر از ۶۰ میلی‌متر گزارش شده است.

 

رانش زمین جاده ارکواز شهرستان ملکشاهی ــ میمه را مسدود کرد

 

رئیس پلیس راه استان ایلام گفت: رانش زمین جاده ارکواز شهرستان ملکشاهی- میمه ( راه روستایی خربزان ) را مسدود کرده است.

 

سرهنگ رضا همتی‌زاده در گفت‌ وگو با خبرنگار تسنیم در ایلام اظهار داشت: با توجه به ریزش‌های نزولات جوی در ۴۸ ساعت گذشته، جاده  ارکواز شهرستان ملکشاهی- میمه ( راه روستایی خربزان )به علت رانش و ریزش مسدود است.

 

وی افزود: با توجه به‌شدت بارش‌های ۴۸ ساعت گذشته و سست شدن زمین، احتمال ریزش کوه در مسیرهای کوهستانی استان ایلام وجود دارد که می‌طلبد رانندگان برای تردد، ضمن رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی از عجله و شتاب پرهیز کنند.

 

روستاییان کوهدشت در محاصره سیل

 

بارش‌های سیل‌آسا راه ارتباطی ۵۸ روستای کوهدشت شمالی را قطع کرده و مردمان این دیار درحالی در محاصره سیل قرار گرفته‌اند که خانه‌های سنگی آنان گرما ندارد.

 

در روزهای نخستین بهار ۹۸ سیل سامانه بارشی متراکم در ۵ تا ۹ فروردین و ۱۱ تا ۱۳ فروردین شهرهای استان لرستان را درگیر سیل کرد، ۶۰۰کیلومتر از راه‌های ارتباطی آسیب جدی دید و ۲۰۸دستگاه پل بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب و  راه ارتباطی ۸۷۰ روستا به‌طور کامل قطع شد.

 

شهرستان کوهدشت که در سال‌های اخیر همواره بلایای طبیعی را تجربه کرده، نیز در بهار امسال گرفتار سیلاب شد و سیل سال ۹۴ در این شهرستان تکرار شد تا ۷۷۵ میلیارد تومان خسارت به زیرساخت‌های شهری و روستایی وارد شود.

 

هنوز زیرساخت های آسیب‌دیده از سیل فروردین به‌حالت عادی بازنگشته‌ است که بار دیگر بارش‌های سیل‌آسا کوهدشت را در محاصره قرار داد و راه ارتباطی ۵۸ روستای کوهدشت شمالی را قطع کرد تا مردمان این دیار همواره در بارش‌ها محاصره در سیل باشند.

 

آب شرب ۴۹ روستای شهرستان پلدختر قطع شد

 

رئیس آب و فاضلاب روستایی پلدختر گفت: آب شرب ۴۹ روستای این شهرستان بر اثر وقوع سیلاب قطع شد.

 

مرتضی کائیدی در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در پلدختر با بیان اینکه سیلاب آب شرب ۴۹ روستای شهرستان پلدختر را قطع کرده است اظهار داشت: ۲۵ روستای بخش مرکزی از جمله مجتمع واشیان به سبب قطعی برق و۲۴ روستا هم به سبب تخریب خطوط انتقال آب و تخریب شبکه ها قطع شده است.

 

وی با اشاره به اینکه بخشی از این روستاها که آب شربشان قطع شده در بخش معمولان قرار دارند افزود: هیچ گونه راه ارتباطی به شهر معمولان وجود ندارد و به محض وصل شدن راه ارتباطی اکیپ‌های شرکت آبفار به روستاها اعزام می‌شوند تا مشکلات به‌وجود آمده را برطرف و آب شرب روستاها را وصل کنند.

 

‌وضعیت منطقه «سازمانی‌های» پلدختر ‌بحرانی شد

 

منطقه سازمانی‌های پلدختر با وقوع سیل در بحران قرار گرفته و آب باران به نزدیکی در خانه‌های مردم رسیده‌ است و با توجه به اخطارهای هواشناسی مبنی بر وقوع بارش‌های سیل‌آسا اکثر اهالی منطقه سازمانی‌ها منازل مسکونی خود را ترک کرده‌اند.

 

منطقه سازمانی‌ها در سیلاب فروردین ماه به‌طور کامل زیر آب رفت که بعد از گذشت ۱۱ماه هنوز به‌طور کامل بازسازی نشده‌است.