بلایی که برخی ناشران بر سر کتاب می‌آورند!
بلایی که برخی ناشران بر سر کتاب می‌آورند!

یک نویسنده و روزنامه‌نگار معتقد است: کمیت و کیفیت چاپ کتاب از مهمترین دلایل ایجاد علاقه در نسل جدید کتابخوان و همچنین حفظ و دوام دلبستگی کتابخوان‌های نسل پیشین است. عبدالحسین حاج‌سردار در گفت‌وگو با ایسنا گفت: سر و شکل کتاب‌ها، نوع کاغذ و جلدبندی در کنار طراحی جلد و صفحه‌بندی و عوامل دیگر از […]


یک نویسنده و روزنامه‌نگار معتقد است: کمیت و کیفیت چاپ کتاب از مهمترین دلایل ایجاد علاقه در نسل جدید کتابخوان و همچنین حفظ و دوام دلبستگی کتابخوان‌های نسل پیشین است.

عبدالحسین حاج‌سردار در گفت‌وگو با ایسنا گفت: سر و شکل کتاب‌ها، نوع کاغذ و جلدبندی در کنار طراحی جلد و صفحه‌بندی و عوامل دیگر از مهمترین عوامل در جلب و حفظ مخاطب است. اما متاسفانه (و بسیار بیش از تاسف!) این مهم به دلایل گوناگون دارد فدای سهل‌انگاری، حسابگری و شاید هم ناچاری صنعت چاپ و نشر می‌شود.
وی ادامه داد: کتاب‌ها از وزن و قدر و وقاری برخوردارند که در هیچ شرایطی نباید دستخوش نوسان‌های بازار شوند. مسلما کسی که به کتاب علاقه‌مند است حاضر است بهای آن را هم بپردازد. اما متاسفانه بعضی از نشرها (حتی در شرایطی که هنوز وضع کاغذ این قدر نابسامان نبود) تنها به اتکای نام و به اصطلاح برندی که ایجاد کرده‌اند از کاغذ کاهی و کاغذهای ارزان دیگر استفاده کرده و قیمت‌های بالا هم پشت جلد زده‌اند (و همان طور که ذکر شد این اتفاق سال‌ها است که ادامه دارد و صحبت اکنون نیست!)
وی با بیان اینکه متاسفانه عملکرد این نشر اندک‌اندک به دیگران هم سرایت کرده است، گفت: نشر و چاپ‌هایی که وقار و پرستیژ خود را در چاپ و نوع ارایه کتاب‌های زیبا و شکیل حفظ کرده بودند یکی پس از دیگری راه زوال می‌پیمایند و دیگر به چیزی شبیه کتاب تبدیل می‌شوند.
حاج‌سردار یادآوری کرد: مدتی پیش کتابی از گراهام گرین (به شکل غیرحضوری) خریدم که در مشخصات و قیمت‌گذاری قطع آن «رقعی» ذکر شده بود. وقتی به دستم رسید با کمال تعجب دیدم که کتاب را از طول و عرض کوچک کرده و چیزی بین رقعی و جیبی درست کرده‌اند و این علاوه بر نوع کاغذ نامرغوب آن بود.
او در همین زمینه افزود: کتاب دیگر (متاسفانه) «تونل» (نوشته ارنستو ساباتو) بود که در چاپ‌های قبل کیفیتی عالی داشت اما در چاپ آخر (تابستان ۱۳۹۹) افت آشکاری کرده است و این نکته مخاطب را مایوس و افسرده می‌کند.
این روزنامه‌نگار عنوان کرد: در دنیای دیجیتال شده‌ی امروز و رواج کتاب الکترونیک و ده‌ها فرم دیگر جذب مخاطب، چه چیزی همچنان جاذبه کتاب کاغذی را حفظ کرده است؟ زیباترین مخلوق عالم را هم اگر جامه حقیری بر تن کنند به او ستم روا داشته‌اند!
حاج‌سردار خاطرنشان‌کرد: شاید ناشران محترم در مقابل این مطلب و این موضوع ده‌ها دلیل و برهان داشته باشند که در نوع خود حق‌به‌جانب هم باشد اما به عنوان خواننده و مخاطب کتاب، عاجزانه درخواست داریم این کتاب‌های زیبا را که مانند فرزندان‌شان هستند قربانی نوسانات بازار نکنند، آنها را سبک و بی‌مقدار ارایه نکنند و خواستار بهترین‌ها برای خود و دیگران باشند.
انتهای پیام