یک مربی فوتبال خوزستان معتقد است در برگزاری لیگ برتر استان، دو فاجعه بزرگ رخ داده است که زیبنده بالاترین سطح مسابقات فوتبال خوزستان نیست. حسین قربانی‌بیرگانی در گفت و گو با ایسنا، درباره کیفیت برگزاری لیگ برتر فوتبال خوزستان که به تازگی به پایان رسیده است، اظهارکرد: در این رقابت‌ها دو فاجعه بزرگ اتفاق […]


یک مربی فوتبال خوزستان معتقد است در برگزاری لیگ برتر استان، دو فاجعه بزرگ رخ داده است که زیبنده بالاترین سطح مسابقات فوتبال خوزستان نیست.

حسین قربانی‌بیرگانی در گفت و گو با ایسنا، درباره کیفیت برگزاری لیگ برتر فوتبال خوزستان که به تازگی به پایان رسیده است، اظهارکرد: در این رقابت‌ها دو فاجعه بزرگ اتفاق افتاد؛ فاجعه اول، فرد بودن تعداد تیم‌ها در یک گروه که اصلا اتفاق خوشایندی نبود و دومین فاجعه نیز گروه بندی تیم‌ها در دو گروه بود که باعث شد تیم‌های قوی‌تر یا ضعیف‌تر در یک گروه باشند و این نیز سبب شد رقابت در یک گروه خیلی فشرده و در یک گروه ناعادلانه یا آسان‌تر باشد.
وی افزود: لیگ برتر استان خوزستان در دو گروه ۹ تیمی و به صورت فرد بود که جمعا ۱۸ تیم در دو گروه باهم به رقابت پرداختند که این زیبنده رقابت‌های لیگ برتر یعنی بالاترین سطح استان نیست و به نظرم علی‌رغم شایستگی بسیار تیم رامهرمز که به عنوان قهرمان مسابقات به لیگ دسته سه کشور معرفی شد، تیم های خوب و قدرتمند دیگری مثل دوکوهه اندیمشک، پرسپولیس ویس و … نیز در لیگ داشتیم که اگر مسابقات به نوع دیگر برگزار می‌شد، می‌توانستند به موفقیت برسند.
این مربی تاکید کرد: اگر تیم‌ها در یک گروه و به صورت تورنمنت رقابت می‌دادند، شاهد کیفیت و عدالت بیشتری در بالاترین سطح فوتبال استان می‌بودیم. به نظر من دو گروه بودن بازی‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که فاصله مسافت‌ها زیاد باشد، مثل لیگ قهرمانان آسیا که به صورت غرب و شرق برگزار می‌شود زیرا مثلا تیم ایرانی که بخواهد به شرق آسیا برود باید ۸ ساعت پرواز کند اما آیا در لیگ برتر بزرگسالان استان خوزستان، این بعد مسافت را داشتیم؟
وی افزود: در صورتی که در همین ایام کرونا تمام لیگ های کشوری در رده‌های پایه در سطح نوجوانان، جوانان و امید برگزار می‌شدند، لیگ برتر و لیگ دسته یک خوزستان به مدت پنج ماه از بهمن ۹۹ تا تیر ۱۴۰۰، تعطیل شدند و این باعث ضرر به خیلی از تیم ها شد و عملا تیم هایی که مسابقات را خوب شروع کردند در ادامه مسابقات با توجه به فرسایشی شدن لیگ، بازیکنان خود را از دست دادند و در نیم فصل دوم با چهره ای متفاوت مسابقات را تمام کردند.
قربانی بیرگانی ادامه داد: همچنین تعداد کم تیم ها در لیگ دسته یک بزرگسالان استان، این فاجعه را عمیق تر می کند، چرا که لیگ دسته یک همه ساله با ۱۱ تیم برگزار می شد ولی امسال شاهد برگزاری آن با ۹ تیم بودیم، یعنی غیر از این که بازهم تعداد تیم ها فرد بود، تعداد تیم ها علی رغم تعداد زیاد تیم ها در استان، کم شده بود و همین نیز باعث بی انگیزگی تیم ها شده بود و اکنون شاهد این هستیم که بیش از نیمی از تیم ها به خاطر کیفیت نامناسب، تعداد نامیزان تیم ها اقدام به فروش سهمیه های خود کرده اند.
وی بیان کرد: تنها راه نجات و خارج شدن از این موضوع، یک دست کردن تعداد تیم ها است چون تعداد ۱۶ بازی تعداد کافی برای بازیکنان بزرگسالان لیگ های استان نیست، در حالی که لیگ برتر خوزستان، پتانسیل ۱۶ تا ۱۸ تیم در یک گروه و لیگ دسته یک نیز پتانسیل ۱۴ تا ۱۶ تیم در یک گروه را دارد. اگر این کار را نکنیم و اصلاحی در روند برگزاری این لیگ ها نشود، شاید در فصل جاری شاهد انصراف خیلی از تیم ها باشیم چون تیم ها تا در کوران مسابقات قرار می‌گیرند و می خواهند شرایط هارمونی پیدا کنند، مسابقات به اتمام می رسد.
این مربی فوتبال عنوان کرد: اگر به سایت هیات فوتبال مراجعه کنید، می بینید در سال‌های گذشته تیم های دسته یک هیچ وقت کمتر از ۱۱ تیم نبوده اند و لیگ برتر نیز هیچ وقت به صورت دو گروه نبوده است. پس کم شدن تعداد تیم ها و فرد شدن تعداد تیم ها در لیگ یک و لیگ برتر، اتفاق بد و ناخوشایند برای فوتبال خوزستان است. واقعا نمی دانم اصلا فلسفه فرد بودن تیم ها برای چه است؟ کم بودن تیم ها غیر از بی انگیزگی نتیجه ای برای بازیکنان و تیم ها ندارد. می خواهم بدانم، دلیل بی تجربگی بازیکنان ۲۲-۲۳ ساله خوزستانی چیست؟
وی افزود: همان طور که می‌دانید تیم های آسیا ویژن تهران سال ها بود در لیگ کشور شرکت نمی کردند ولی خروجی بازیکنان‌شان بیشتر از تیم های کشوری بود چون یک بازیکن در تهران در طول یک فصل بیش از ۲۶ بازی و بعضا ۳۰ بازی انجام می داد، در صورتی که در خوزستان در لیگ های بزرگسالان برای تیم قهرمان ۱۸ بازی، برای تیم های دیگر ۱۶ بازی و برای تیم های پایه کمتر از ۱۰ بازی بوده است و به نظر می رسد اصلاح این مورد از نان شب برای فوتبال خوزستان واجب تر است.
قربانی‌بیرگانی تاکید کرد: ه‍یات فوتبال خوزستان نیاز به بازنگری جدی در تعداد تیم ها برای زنده بودن لیگ دارد و اگر به فکر پویایی و خروجی بیشتر است، باید به این موضوع توجه کند زیرا برگزاری لیگ برتر بزرگسالان و لیگ دسته یک در یک گروه باعث اعتبار بیشتر فوتبال خوزستان می شود. ضمن این که برگزاری این رقابت ها با حضور تیم های بیشتر منجر به رونق اقتصادی هیات و شکوفایی لیگ و تیم ها خواهد شد. به هر حال تیم های زیادی در فصل اخیر متضرر شدند و هیات فوتبال می‌تواند با تصمیم صحیح، طراوت را به فوتبال خوزستان برگرداند. ضمن این که یادمان نرود که با برگزاری درست مسابقات می‌توانیم استعدادها را به تیم های لیگ برتری خوزستان تزریق کنیم.
انتهای پیام