سرپرست شهرداری اهواز با اشاره به اجرای پروژه‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی گفت: ۱۴۲ پروژه مشترک تعریف شده است که بخشی از این پروژه‌ها سهم شهرداری و قسمتی نیز کار آبفا است اما فعلا چشم‌انداز خوبی برای فصل بارندگی نداریم و در صورتی که با این سطح آمادگی باشیم و در آبان‌ماه امسال بارندگی رخ دهد، […]


سرپرست شهرداری اهواز با اشاره به اجرای پروژه‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی گفت: ۱۴۲ پروژه مشترک تعریف شده است که بخشی از این پروژه‌ها سهم شهرداری و قسمتی نیز کار آبفا است اما فعلا چشم‌انداز خوبی برای فصل بارندگی نداریم و در صورتی که با این سطح آمادگی باشیم و در آبان‌ماه امسال بارندگی رخ دهد، باز هم آبگرفتگی‌ها تکرار خواهد شد.

علیرضا عالیپور اظهار کرد: در حالی که در تابستان قرار داریم، فاضلاب در اغلب معابر شهر اهواز جاری است و شاهد بالازدگی فاضلاب هستیم. بر اساس آماری که شرکت آبفا اعلام کرده است، در تابستان بالغ بر یک هزار نقطه سرریز فاضلاب در اهواز داریم.
به گزارش ایسنا، وی افزود: تا سال ۷۰ شهرداری اهواز متولی آب و فاضلاب و آب‌های سطحی بود. در آن زمان شهرداری، شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی و فاضلاب را توام اجرا کرده بود اما مشکلات نیز به این حد نبود.
سرپرست شهرداری اهواز گفت: از سال ۷۰ شرکت‌های آب و فاضلاب تشکیل شدند و شهرداری‌ها همه اموال خود در این خصوص را تحویل دادند در حالی که بر اساس ضوابط طراحی شبکه فاضلاب در بند ۳-۳-۱ نشریه ۱۱۸، نباید این اتفاق می‌افتاد و این شبکه مرکب باید در اختیار شهرداری می‌ماند و شرکت‌های آب و فاضلاب شبکه جدیدی برای آب و فاضلاب اجرا می‌کردند.
وی افزود: در آن زمان شبکه‌های اصلی فاضلاب، دیوارهای آجری و کانال‌های بتنی بودند و هنوز هم در ساختار قدیم محلات ما کانال‌های عریضی وجود دارد که اتکای شهر اهواز هنوز به این کانال‌ها است و به خوبی در حال کار کردن هستند و اگر هم نیاز به تعویض داشته باشند، شهرداری باید این کار را می‌کرد.
عالیپور گفت: پس  از اینکه شهرداری ‌اموال خود را تحویل داد، زیرساختی که باید برای ایجاد شبکه دفع آب های سطحی مجزا ایجاد می‌شد، به دلایل مختلف دچار عقب‌افتادگی ۳۰ ساله شد.
وی افزود: چند روز پیش پروژه‌ای تحت عنوان پروژه ایستگاه پمپاژ خط انتقال دفع آب‌های سطحی کوی علوی که بحرانی‌ترین نقطه اهواز در این خصوص است و بالغ بر ۵۰ درصد نارضایتی‌های مردم از این نقطه است را کلنگ‌زنی کردیم. برنده مناقصه این پروژه از سال ۹۸ تعیین شده بود اما پروژه به دلیل هزینه سرسام‌آور اجرا نشد و و مسئولان امر اعم از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، نظام فنی اجرایی و دفتر فنی استانداری در حال بررسی بودند تا از این هزینه اجتناب کنند و این پروژه را اجرا نکنند. 
سرپرست شهرداری اهواز تصریح کرد: احداث یک ایستگاه پمپاژ و خط انتقال برای یک نقطه اهواز بالغ بر ۱۳۰ میلیارد تومان هزینه دارد اما با توجه به اینکه در نظام برنامه‌ریزی باید فوریت‌ها حل شود و فوریت مردم اهواز نیز ساماندهی فاضلاب است؛ شهرداری برای اجرای طرح ضربتی ۱۰۵ میلیارد تومان مشارکت کرده است.
وی بیان کرد: حل مساله دفع آب‌های سطحی موضوعی زیرساختی با منابع بسیار سنگین است که در این راستا شهرداری مطالعات را به پایان رسانده است و پروژه‌ها باید یکی پس از دیگری اجرا شوند. در این خصوص، ۵۰ درصد اعتبار را دولت و ۵۰ درصد دیگر را شهرداری متقبل می‌شود.
عالیپور گفت: واقعیت این است که در دو سه سال گذشته با تعامل با شرکت آبفا، کارهای خوبی انجام شد و اکنون این شرکت، تمام قد پای کار است.
وی افزود: ۱۴۲ پروژه مشترک تعریف شده است که بخشی از این پروژه‌ها سهم شهرداری و قسمتی نیز کار آبفا است اما فعلا چشم‌انداز خوبی برای فصل بارندگی نداریم و در صورتی که با این سطح آمادگی باشیم و در آبان‌ماه امسال بارندگی رخ دهد، باز هم آبگرفتگی‌ها تکرار خواهد شد.
سرپرست شهرداری اهواز گفت: پروژه‌های طرح ضربتی جمع‌آوری آب‌های سطحی اهواز، محصول سال‌ها ارتباط کارشناسان آبفا و شهرداری بوده است. هر سال مصوبات بر زمین مانده داشتیم زیرا در راس مجموعه‌های هر دو دستگاه، اهتمام و جدیت برای اجرای این مصوبات وجود نداشت. بر این اساس، ۵۷ نقطه فوق بحرانی مشخص و کار به ۹۲ پروژه تبدیل شد. این پروژه‌ها خط اصلی ایستگاه پمپاژ و خط انتقال را هدف گرفته است.
وی بیان کرد: شهرداری و آبفا توان مالی و اعتباری برای تامین بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان و حل مشکل را ندارند بنابراین باید سرعت تخلیه آب‌های سطحی را بالاتر ببریم یعنی هم خط عریض‌تری به ایستگاه پمپاژ برسد و هم با کارگذاری پمپ قوی‌تر، پمپاژ را انجام دهیم که طرح ضربتی این موضوع را هدف قرار داده است.
عالیپور افزود: با این وضعیت که در بالغ بر یک هزار نقطه سرریز فاضلاب در خیابان‌ها داریم آیا آب یا فاضلابی به ایستگاه پمپاژ می‌رسد؟ در حال حاضر قرار نیست فاضلابی وارد ایستگاه پمپاژ شود و به همین دلیل باید زنگ خطر را به صدا دربیاوریم. در دو ماه فرصت باقیمانده باید شبانه‌روز کار شود به گونه‌ای که نقاط ریزشی خطوط فرعی رفع شوند و لایروبی و رسوب‌گیری انجام شود.
سرپرست شهرداری اهواز گفت: شهرداری مستاجر اجباری شبکه فاضلاب است. قهرا این شبکه توسط آب‌های سطحی اشغال می‌شود اما با این حال، شهرداری تاکنون سهم خود را پرداخت کرده است. شهرداری ۱۰۵ میلیارد تومان از منابعی که باید در زمینه زیباسازی و موارد دیگر هزینه کند را در زمینه زیرساخت هزینه کرده است.
وی با تاکید بر لزوم تقویت ماشین‌آلات و تجهیزات، بیان کرد: برای حل این مشکل اهواز، باید از موضوع نیروی انسانی خارج شویم و کار را مکانیزه‌تر انجام دهیم. در این دو ماه باید حداقل ۴۰ دستگاه مکنده و لایروب تامین شود. شهرداری درصدد است چند ماشین نیز اضافه کند. شورای شهر اهواز نیز اختیارات داده‌اند تا شهرداری را به ماشین‌های لایروبی و مکنده مجهز کنیم.
عالیپور گفت: در بودجه شهرداری باید ۴۰ درصد برای مباحث عمرانی و ۶۰ درصد برای هزینه جاری در نظر گرفته شود. سال گذشته شهرداری اهواز یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان جذب درآمد داشته است اما در سال‌های ۹۲ تا ۹۶ درآمد شهرداری بر عدد ۶۵۰ میلیارد تومان ثابت ماند و جایی برای اجرای پروژه عمرانی نماند بنابراین باید در منقبض کردن هزینه‌های جاری و منبسط کردن هزینه‌های عمرانی، به شهرداری کمک شود.
وی بیان کرد: بسیاری از منابع درآمدی شهرداری اهواز وصول نمی‌شود. صنایع آلاینده باید یک درصد از محل فروش خود را به شهرداری پرداخت کنند و اداره‌کل امور مالیاتی استان خوزستان نیز از این موضوع دفاع کرده و چند هزار میلیارد تومان رای به نفع شهرداری صادر شده است اما نمی‌دانیم شورای عالی مالیاتی و وزیر نفت به چه دلیل این حق مردم که آلودگی‌ها، بیماری‌ها، مشکلات تنفسی و فلزات سنگین موجود در هوا را تحمل می‌کنند، داده نمی‌شود. این جفا در حق مردم اهواز افتاده است.
سرپرست شهرداری اهواز افزود: مسئولان بازرسی کشور نیز گفتند یکی از موضوعاتی که پیگیری می‌کنند پرداخت مطالبات شهرداری است. اگر این مطالبات پرداخت شود می‌توانند از ما انتظار پاسخگویی داشته باشند.
وی با اشاره به مطالبات سنگین شهرداری اهواز از بانک‌ها گفت: اجرائیه‌های زیادی علیه شهرداری کشیده می‌شود و بلادرنگ حساب‌های ما را مسدود می‌کنند اما اجازه نمی‌دهند ما این کار را بکنیم از حساب آن‌ها برداشت کنیم. اگر این مطالبات پرداخت شود حتما می‌توانیم این مشکلات را حل کنیم.
عالیپور گفت: قرارگاهی با حضور دادگستری، مدیرکل بازرسی و نماینده ولی فقیه در استان خوزستان تشکیل شده و به صورت مستمر جلسات در حال برگزاری است و طرح‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی در مدت کوتاه، تقریبا برای همه شهرها مصوب شده است. امیدوارم همه دست به دست هم بدهند و این اتفاقات خوب منجر به رفع مشکل آبگرفتگی و فاضلاب‌گرفتگی شود.
وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، با اشاره به فوریت‌های شهرداری و آبفا، افزود: در حال حاضر باید ۳۰۰ نقطه ریزشی، فوری ترمیم شوند و بیش از ۴۰ دستگاه لایروب برای لایروبی تامین شود. نصف پمپ‌های شهر نیز خراب هستند که باید به سرعت تعمیر و تست شوند.
انتهای پیام