معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: میزان فوتی‌های کرونا در خوزستان ۱.۷ برابر بیشتر از متوسط مرگ و میر کشوری است که بسیار نگران‌کننده است. دکتر سیدمحمد علوی در نشست قرارگاه عملیاتی و نظارتی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان که امروز (۲ شهریورماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به فراوانی […]


معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: میزان فوتی‌های کرونا در خوزستان ۱.۷ برابر بیشتر از متوسط مرگ و میر کشوری است که بسیار نگران‌کننده است.

دکتر سیدمحمد علوی در نشست قرارگاه عملیاتی و نظارتی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان که امروز (۲ شهریورماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به فراوانی ابتلا به بیماری در استان خوزستان اظهار کرد: روزانه حدود ۳۶ تا ۴۰ هزار بیمار جدید کرونا در کشور شناسایی می‌شود؛ جمعیت خوزستان ۵.۶ درصد جمعیت کشور است بنابراین بر اساس میانگین کشوری بیماری، باید روزانه حدود ۲ هزار و ۱۰۰ بیمار داشته باشیم در حالی که موارد روزانه بیماری در خوزستان در هفته اخیر حدود ۴ هزار نفر است.
به گزارش ایسنا، وی افزود: ابن مساله نشان می‌دهد موارد بیماری و چرخش ویروس کرونا در استان خوزستان نسبت به میانگین کشوری بالا و ۱.۷ برابر یعنی حدود دو برابر است و باید توجه ویژه‌ای به خوزستان شود.
علوی ادامه داد: روزانه حدود ۶۵۰ تا ۶۸۰ فوتی کرونایی در کشور گزارش می‌شود که نسبت به جمعیت، سهم خوزستان به طور میانگین باید ۳۶ تا ۳۷ مورد باشد در حالی که موارد فوت روزانه در خوزستان در هفته اخیر ۶۰، ۶۴، ۶۲، ۵ و ۶۷ نفر بوده بنابراین میزان فوتی‌های کرونا در خوزستان ۱.۷ برابر بیشتر از متوسط مرگ و میر کشوری است که بسیار نگران‌کننده است.
وی با اشاره به بالا بودن موارد ابتلا و مرگ در استان خوزستان، گفت: در فضای مجازی و میان عموم مردم شاهد یک نوع بیمارستان‌ستیزی و بیمارستان‌هراسی هستیم و به گونه‌ای به مردم القا شده است که اگر بیمار به بیمارستان برود، فوت می‌کند.
رئیس مرکز بهداشت خوزستان افزود: این در حالی است که ۲۰ تا ۲۵ درصد موارد فوتی کرونا در اورژانس یا ۲۴ ساعت اول مراجعه به بیمارستان رخ می‌دهد که نشان از مراجعه دیرهنگام به بیمارستان دارد. برخی هم آنقدر دیر مراجعه می‌کنند که به محض مراجعه باید در ICU بستری شوند و عملا نمی توان کار زیادی برای این بیماران انجام داد.
وی بیان کرد: زمانی رعایت پروتکل‌های بهداشتی حدود ۷۵ درصد بود اما اکنون این رقم در استان خوزستان به ۴۵ درصد رسیده است. اگر از جمعیت شهری حدود چهار میلیونی استان خوزستان، ۵۰ درصد پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند یعنی ۲ میلیون نفر مرتب در معرض خطر بیماری هستند. 
علوی افزود: در حال حاضر با ویروس دلتا مواجه هستیم اما اگر ویروس لامبدا نیز وارد استان خوزستان شود قوز بالای قوز می‌شود بنابراین تنها راه برای رهایی از بیماری، واکسن زدن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.
وی با اشاره به وضعیت واکسیناسیون کرونا در خوزستان نیز گفت: گاهی مراکز واکسیناسیون در خوزستان با کمبود واکسن مواجه می‌شوند زیرا سهمیه واکسنی که از وزارت بهداشت به دست ما می‌رسد کافی نیست و درصدد هستند با واردات بیشتر واکسن، این نقیصه را برطرف کنند.
انتهای پیام