وزیر جهاد کشاورزی گفت: امسال در بحث کشت پاییزه و در الگوی کشت پاییزه مدیریت خواهیم کرد و این خاطرجمعی را به وزارت نیرو خواهیم داد. در کشاورزی، بحث مدیریت آب از کشت جدا است و این مساله باعث چالش می‌شود. سید جواد ساداتی‌نژاد در نشست شورای اداری خوزستان که امروز (۵ شهریورماه) با حضور […]


وزیر جهاد کشاورزی گفت: امسال در بحث کشت پاییزه و در الگوی کشت پاییزه مدیریت خواهیم کرد و این خاطرجمعی را به وزارت نیرو خواهیم داد. در کشاورزی، بحث مدیریت آب از کشت جدا است و این مساله باعث چالش می‌شود.

سید جواد ساداتی‌نژاد در نشست شورای اداری خوزستان که امروز (۵ شهریورماه) با حضور رئیس جمهور در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: خوزستان قلب و قطب کشاورزی ایران است و کلکسیونی از اولین‌ها در بخش کشاورزی خوزستان وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کرد.
به گزارش ایسنا، وی افزود: خوزستان سالانه ۶۰ هزار میلیارد تومان تولید محصولات کشاورزی دارد و حدود ۲۰۰ هزار نفر نیز در این حوزه در استان خوزستان مشغول به کار و تولید هستند.
وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: مهمترین پروژه در حوزه کشاورزی خوزستان، اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری است. در این زمینه با وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه قطعا به جمع‌بندی خواهیم رسید و سازوکاری برای اجرای آن خواهیم یافت.
وی با بیان اینکه اگر سازوکاری برای اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری تعریف نشود، اجرای این طرح بیش ۱۰ تا ۱۵ سال به طول خواهد انجامید، افزود: با توجه به حجم بالای سرمایه‌گذاری در این طرح، سازوکاری برای اجرای فاز دوم آن پیدا خواهیم کرد.
ساداتی‌نژاد گفت: اجرای این طرح زمینه‌ساز اشتغال ۲۰۰ هزار نفر خواهد شد و سالانه حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان تولید دارد که یک پروژه بسیار با ارزش برای کشور است و دارای اولویت بسیار بالایی است.
وی در خصوص کشت پاییزه در خوزستان گفت: امسال در بحث کشت پاییزه و در الگوی کشت پاییزه مدیریت خواهیم کرد و این خاطرجمعی را به وزارت نیرو خواهیم داد. در کشاورزی، بحث مدیریت آب از کشت جدا است و این مساله باعث چالش می‌شود. تلاش خواهیم کرد با همکاری وزارت نیرو این مسائل را حل کنیم تا کمتر شاهد چالش‌هایی در این زمینه باشیم.
وزیر جهاد کشاورزی افزود: اگر تخصیص آب برای کشت پاییزه در زمان مقرر انجام شود، وزارت جهاد کشاورزی با الگوی کشت، کشت‌های پاییزه را مدیریت خواهد کرد تا شاهد مشکلاتی در تولید کشور به ویژه در بحث سبزی و صیفی نباشیم.
وی تصریح کرد: از نظر قانونی، اعتباراتی که وجود دارد را برای آبخیزداری و مهار گرد و غبار در خوزستان هزینه خواهیم کرد.
ساداتی‌نژاد با اشاره به موضوع قیمت خرما گفت: ۱۰ هزار تن خرمای مازاد در انبار داریم و از هفته آینده نیز فصل برداشت خرما در خوزستان آغاز می‌شود. اگر بازار کنترل نشود، قطعا تولیدکنندگان متضرر خواهند شد. در این زمینه دوشنبه هفته آینده تلاش خواهیم کرد مساله خرما و قیمت آن را حل کنیم.
وی با بیان اینکه خوزستان در زنجیره ارزش و صنایع تکمیلی مشکل دارد، گفت: باید در صنایع تبدیلی و ایجاد زنجیره ارزش، از سرمایه‌گذار و تسهیلات کمک گرفته شود تا بتوانیم این بخش‌ها را در خوزستان ارتقا دهیم.
وزیر جهاد کشاورزی افزود: الگوی کشت خوزستان را براساس بیلان دشت‌ها حتما بازنگری خواهیم کرد و با کشاورزی قراردادی و قیمت تضمینی تلاش می‌شود که کشاورزی خوزستان از این فضای رهاشده کشت‌های سلیقه‌ای خارج شود.
انتهای پیام