سرپرست معاونت بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آبفا خوزستان با اشاره به مشکلات مطرح‌شده در خصوص کیفیت آب، گفت: تغییرات کمی و کیفی برنامه‌ریزی نشده به صورت ناگهانی رخ می‌دهند اما با این وجود مجبور هستیم که با هر شرایطی آب دست مردم برسد. محسن قمشی در نشست شورای سلامت و امنیت غذایی خوزستان که […]


سرپرست معاونت بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آبفا خوزستان با اشاره به مشکلات مطرح‌شده در خصوص کیفیت آب، گفت: تغییرات کمی و کیفی برنامه‌ریزی نشده به صورت ناگهانی رخ می‌دهند اما با این وجود مجبور هستیم که با هر شرایطی آب دست مردم برسد.

محسن قمشی در نشست شورای سلامت و امنیت غذایی خوزستان که امروز (۲۰ مهرماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به گزارش‌های ارائه‌شده در این نشست در خصوص وضعیت آب شهری، اظهار کرد: منکر مشکلات نیستیم اما وجود مشکلات با این شدت و حدت را قبول نداریم.

به گزارش ایسنا، وی افزود: میزان مطلوبیت آب در شاخصه‌های مختلف نیازمند بازنگری است که مقداری انجام شده است اما کفایت نمی‌کند و امیدواریم با تعامل بیشتر، این شاخصه‌ها اصلاح شوند.

سرپرست معاونت بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آبفا خوزستان با اشاره به برخی اقدامات انجام‌شده برای رفع مشکلات، گفت: در راستای اصلاح شبکه، حدود ۸۷۰ کیلومتر در دست اجرا است که کار در ۶۵۸ کیلومتر انجام شده است. ۸۲۰ هزار انشعاب نیز باید اصلاح شوند که ۳۴۰ هزار انشعاب از این تعداد اصلاح شده است.

قمشی افزود: در بخش آبرسانی نیز ۸۰ پروژه تعریف شده است؛ در قالب این پروژه‌ها ۸۴ کیلومتر خط انتقال باید اجرا شود که کار در ۶۱ کیلومتر انجام شده است.

وی گفت: اجرای تصفیه‌خانه خرمشهر و تصفیه‌خانه آبادان نیز از جمله پروژه‌های جدید تعریف‌شده هستند.

سرپرست معاونت بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آبفا خوزستان بیان کرد: در زنجیره تامین و توزیع آب، شرکت آبفا در انتهای زنجیره قرار گرفته است و قطعا عملکرد متولیان بالا دستی، بر عملکرد این شرکت تاثیرگذار است.

وی تصریح کرد: حفظ دبی رودخانه، مدیریت سدها، کنترل آلایندگی‌ها در رودخانه و مدیریت کشت و سموم دفع‌شده، مقدمات رسیدن آب سالم به تاسیسات است.

قمشی با بیان اینکه تاسیسات آب و فاضلاب برای سورس آب خاص طراحی شده‌اند، گفت: تغییرات کمی و کیفی برنامه‌ریزی نشده به صورت ناگهانی رخ می‌دهند اما با این وجود مجبور هستیم که با هر شرایطی آب دست مردم برسد. مشخص است زمانی که پمپ آب از کف رودخانه آب برداشت می‌کند، کدورتی که وارد تاسیسات می‌شود بسیار بیشتر از حد باشد.

وی افزود: در این شرایط مجبور هستیم برای رعایت بهداشت آب، میزان کلر باقیمانده آب را بالا ببریم که ابتدا غیر مجاز است اما به دلیل فرسودگی شبکه، این شاخصه در ته خط کاهش می‌یابد و در نتیجه عدم مطلوبیت کلر باقیمانده آب رخ می‌دهد.

سرپرست معاونت بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آبفا خوزستان گفت: شرایط خوزستان به گونه‌ای نیست که بتوانیم سرانه استاندارد را رعایت کنیم. بر اساس طرح غدیر، سرانه آب استاندارد برای هر نفر ۲۰۰ لیتر است و مصارف دام، کشاورزی و مصارف دیگر دیده نشده است.

وی افزود: شرکت آبفا بیش از وظایف خود در حال فعالیت است. در برخی موارد بابت سرانه هر نفر، ۷۰۰ تا ۸۰۰ لیتر آب تامین می‌کنیم که باز هم معترض هستند.

قمشی گفت: زمانی که آب با کدورت بالا وارد تاسیسات می‌شود قطعا عملکرد کاهش می‌یابد و مشکلات عدیده‌ای رخ می‌دهد.

وی تصریح کرد: ۲۳ هزار کیلومتر شبکه آب داریم که بخش زیادی از آن فرسوده است و باید اصلاح شود این در حالی است که با دیون در حال کار هستیم و در تامین اعتبار دچار مشکل هستیم.

سرپرست معاونت بهره برداری و توسعه آب شرکت آبفا خوزستان گفت: در خوزستان مدیریت یکپارچه آب شرب نداریم. آبرسانی و تصفیه آب بر عهده این شرکت نبوده اما در حال انجام این کار هستیم. مقرر بود که طرح‌های آبرسانی اجرا شوند و آب تصفیه‌شده در اختیار آبفا قرار بگیرد اما این کارها انجام نشده است.

وی بیان کرد: بازسازی و لایروبی تاسیسات در حال انجام است و تا پایان سال آب ۵۰۰ روستا پایدار می‌شود یا روستاهایی که از قبل از پیروزی انقلاب آب نداشتند را آب‌دار می‌کنیم.

انتهای پیام