مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به واکسیناسیون دام‌های سبک علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک انجام شده است، گفت: تاکنون موردی از درگیری حیات وحش و جمعیت دامی استان خوزستان با این بیماری ویروسی مشاهده نشده است. دکتر مصطفی کنارکوهی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: امسال بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دام سبک […]


مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به واکسیناسیون دام‌های سبک علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک انجام شده است، گفت: تاکنون موردی از درگیری حیات وحش و جمعیت دامی استان خوزستان با این بیماری ویروسی مشاهده نشده است.

دکتر مصطفی کنارکوهی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: امسال بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دام سبک (گوسفند و بز) خوزستان علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه شدند بنابراین بیش از ۹۰ درصد دام‌های سبک استان علیه این بیماری توسط اکیپ‌های بخش دولتی استان و به صورت کاملا رایگان ایمن‌سازی شده‌اند.
وی با اشاره به تعامل دامپزشکی و حفاظت محیط زیست خوزستان در رصد و پایش بیماری افزود: واکسیناسیون دامداری‌ها در مناطق اطراف سایت‌های حیات وحش، اولویت کاری اداره‌کل دامپزشکی بوده و بر اساس پیش‌بینی‌های امسال، دامپزشکی نسبت به واکسیناسیون دام‌های سبک (گوسفند و بز) در اطراف مناطق حفاظت‌شده علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در تمامی سطح استان اقدام کرده است.
کنارکوهی با بیان اینکه خوزستان از استان‌های پیشرو در واکسیناسیون طاعون نشخوارکنندگان کوچک در سطح کشور است، گفت: در حیات وحش نمی‌توانیم واکسیناسیون را انجام دهیم بنابراین باید دام اهلی را ایمن کنیم تا این بیماری به حیات وحش منتقل نشود.
وی بیان کرد: با توجه به اقدامات پیشگیری، رصد و پایش‌های فعال و غیر فعال کارشناسان این اداره‌کل که علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک انجام شده، خوشبختانه تاکنون موردی از درگیری حیات وحش و جمعیت دامی استان خوزستان با این بیماری ویروسی مشاهده نشده است.
مدیرکل دامپزشکی خوزستان افزود: با توجه به فرا رسیدن فصل کوچ عشایر به استان خوزستان و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، آمادگی کامل برای واکسینه کردن دام‌های عشایر برون کوچ به استان را داریم.
وی بیان کرد: بهترین روش پیشگیری از بروز این بیماری جلوگیری از ورود دام اهلی به مناطق حفاظت‌شده، واکسیناسیون دام‌های اهلی در حاشیه زیستگاه‌ها، عدم استفاده از آبشخورها و آخورها است که در این راستا اقداماتی از جمله جداسازی دام‌های مبتلا از سالم، مدیریت بهداشتی دامداری، ضدعفونی کردن جایگاه و رعایت اصول قرنطینه‌ای دام در مبارزه با این بیماری قابل اهمیت است.
کنارکوهی گفت: دامداران در صورت مشاهده هر گونه علائم مشکوک به بیماری شامل ترشحات از چشم و بینی، زخم دهانی، تنگی نفس و اسهال بدبو، موضوع را در اسرع وقت برای اقدامات پیشگیرانه به نزدیک‌ترین اداره‌دامپزشکی اطلاع دهند.
انتهای پیام