مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان با بیان این که سازمان فنی و حرفه‌ای یک سازمان تخصصی است و به صورت خاص و ویژه وارد بازار کار شده است و براساس نیاز بازار کار، آموزش‌های مهارت آموزی را ارائه می‌دهد، گفت امروزه شاهد هستیم که تعداد زیادی‌از فارغ التحصیلان برای توانمندسازی خود به مراکز فنی […]


مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان با بیان این که سازمان فنی و حرفه‌ای یک سازمان تخصصی است و به صورت خاص و ویژه وارد بازار کار شده است و براساس نیاز بازار کار، آموزش‌های مهارت آموزی را ارائه می‌دهد، گفت امروزه شاهد هستیم که تعداد زیادی‌از فارغ التحصیلان برای توانمندسازی خود به مراکز فنی و حرفه‌ای مراجعه می‌کنند.

عبدالنبی سواعدی با حضور در تحریریه ایسنا، با بیان این که سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای نماینده نظام مقدس جمهوری اسلامی در سازمان مهارت جهانی است، اظهارکرد: در سازمان مهارت جهانی برای شکوفایی،  استعدادیابی، ارتقا سطح دانش و مهارت و کاربردی کردن علوم و دانشی که در حوزه اشتغال به کار می‌روند، هر ۲ سال یک بار مسابقات جهانی مهارت را بین کشورهای عضو برگزار می کند.

وی با اشاره به رتبه سازمان فنی و حرفه‌ای ایران در سطح جهان، افزود: سازمان فنی و حرفه‌ای با یک فرآیند مشخص مسابقات مهارت را در کشور، در ۲ سطح استانی و ملی برگزار می‌کند و این باعث شده است تا رقابت کنندگان سرمایه گذاری بیشتری در حوزه توسعه زیر ساخت‌های مهارت آموزی کنند، به صورتی که کارآموزان بتوانند در مسابقات رتبه بیاورند.

خوزستان میزبان مسابقات ملی تهویه و تبرید

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان گفت: در استان خوزستان نیز با توجه به زیرساخت‌های موجود در رشته تهویه و تبرید، امسال میزبانی مسابقات ملی رشته تهویه و تبرید به استان خوزستان واگذار شد. این مجوز ارزنده باعث خواهد شد که زیر ساخت‌های مهارت آموزی را در این رشته ارتقا دهیم.  براساس برنامه ریزی انجام شده، تاکنون نیز کارگاه استاندارد بین‌المللی را ‌با سازمانUnido ( سازمان توسعه صنعتی ملل متحد) در اهواز تجهیز کردیم و تکنولوژی نوین دنیا را در استان با نظارت سازمان بین المللی آموزش می‌دهیم. برگزاری چنین مسابقاتی در استان باعث هم آفزایی و شکوفایی در رشته تهویه و تبرید خواهد بود. همچنین هدف اصلی از برگزاری مسابقات ارتقاء سطح دانش و زیرساخت‌های مهارت آموزی است تا بتوانیم تجهیزات خود را به روز رسانی کنیم.

به دنبال راه اندازی آکادمی تخصصی تهویه و تبرید در خوزستان هستیم

وی افزود: ما به دنبال این هستیم که آکادمی تخصصی تهویه و تبرید را پایه گذاری کنیم تا در کشور به عنوان متولی تخصصی مهارت آموزی و اشتغال در این رشته باشیم. علاوه بر میزبانی این رشته، از دیگر رشته‌های مهارتی نیز غافل نماندیم و اردوهای تخصصی را برای تیم‌های خود برگزار کردیم.

ارائه آموزش‌های مهارت آموزی بر اساس نیاز بازار کار

سواعدی با بیان این ه مهارت آموزی در کشور در دو نظام رسمی و غیررسمی صورت می‌گیرد، خاطر نشان کرد: آموزش نظام غیر رسمی در سازمان فنی و حرفه‌ای پیش بینی شده است و متولیان نظام آموزش رسمی نیز وزارت های علوم و آموزش و پرورش هستند. سازمان فنی و حرفه‌ای یک سازمان تخصصی است و به صورت خاص و ویژه وارد بازار کار شده است و براساس استانداردها و نیاز بازار کار، آموزش‌های مهارت آموزی را ارائه می‌دهد. این که ما بخواهیم مهارت آموزی رسمی را رها کنیم و فقط به مهارت آموزی غیر رسمی بپردازیم، رویکرد خوبی نیست. چون در نظام آموزش رسمی زیرساخت‌های بسیار توانمند و اساتید خوبی داریم. بنابراین باید نظام آموزش رسمی یعنی وزارت علوم و آموزش و پرورش را به سمت بازار هدایت کنیم و ارتباط دانشگاه و صنعت را بیشتر کنیم.

توانمندسازی فارغ التحصیلان در مراکز فنی و حرفه‌ای

وی با اشاره به توانمندسازی فارغ التحصیلان بیان کرد: افرادی که نتوانند مهارت را در آموزش عالی و آموزش و پرورش تکمیل کنند، ‌می‌توانند در مراکز آموزش فنی و حرفه ای توانمند شوند. ما امروزه شاهد این هستیم که تعداد زیادی‌از فارغ التحصیلان حتی در رشته‌های تخصصی مانند مهندسی برق، ساخت و تولید و…  برای توانمندسازی خود به مراکز فنی و حرفه‌ای مراجعه می‌کنند.

اجرای طرح توانمندسازی دانشجویان

مدیرکل آموزش فنی وحرفه‌ای خوزستان با اشاره به همکاری این اداره کل با دانشگاه‌های استان، گفت: برای این که این مسیر بهتر طی شود و بتواینم در کنار دانشگاه قرار گیریم، طرح جامع کارآفرینی و اشتغال پذیری دانشجویان را به صورت خاص طراحی و در دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان اجرا کردیم. در این طرح آن چه را که دانشجو در زمان تحصیل نیاز دارد در اختیار او قرار می گیرد. این طرح یکی از موفق ترین‌ها بود و تعداد زیادی از دانشگاه‌های استان برای ارایه آن در دانشگاه خود با ما تفاهم نامه منعقد کردند. البته در سال گذشته به دلیل کرونا، کمی کمرنگ تر شد اما با توجه به کاهش خطر کرونا و سرعت گرفتن واکسیناسیون امیدواریم که دانشگاه‌ها مجدداً آموزش حضوری را آغاز کنند و ما نیز به صورت خاص این طرح را اجرا خواهیم کرد.

طراحی طرح مهارت آموزی محصول محور

وی با اشاره به اجرای طرح محصول محور نیز افزود: برای افزایش تمایل مهارت آموختگان و دانشجویان به آموزش مهارت،‌ تغییر در روش‌های آموزش را مطرح کردیم و طرحی را با عنوان مهارت آموزی محصول محور طراحی کردیم. این طرح هم‌اکنون در دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر در حال اجرا است. اجرای این طرح فرصتی خواهد بود تا تولید را همراه با مهارت آموزی داشته باشیم تا هم زمان از دست نرود و هم از منابع موجود در جهت تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص تولید استفاده کنیم. در این راستا کار مشترکی با سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز انجام شده است.

بیش از ۸۰ درصد آموزش‌های مهارتی خوزستان سفارشی هستند

سواعدی با بیان این که تمام تلاش خود را در این جهت قرار دادیم تا بتوانیم مهارت آموزی را به صورت سفارشی انجام دهیم و از عرصه محوری کاهش دهیم، گفت: بیش از ۸۰ درصد آموزش‌های مهارتی در خوزستان براساس سفارش ارائه می شود. همچنین بیش از ۵۰ درصد آموزش‌ها نیز به صورت خرید خدمت هستند.  

وی با بیان این که حدود ۶۰ درصد آموزش ها در بخش خصوصی انجام می‌شود، گفت: اینکه بخش عمده‌ای از مهارت آموزی به صورت سفارشی انجام می‌شود، نویدبخش این است و هدررفت ظرفیت و امکانات کمتر خواهد بود. بیشترین درصد کارآموزان حتی اگر شاغل باشند، مهارت را برای توسعه و ارتقای شغل خود، از ما می‌خرند. در مراکز دولتی نظامی با مدیریت کارشناسان هدایت شغلی، مهارت آموختگان جویای کار را رصد می شوند و آماری که در حوزه اشتغال مطرح می‌شود تنها ویژه کارجویانی است که فاقد مهارت هستند که این افراد تنها ۳۰ درصد  از مهارت آموزان ما را تشکیل  می‌دهند.

با شیوع کرونا، آموزش را تعطیل نکردیم

وی در خصوص تاثیر کرونا بر ارائه خدمات نیز بیان کرد: ما آموزش خود را تعطیل نکردیم، بلکه مهارت آموزی را به سمت تولید محتوا و آموزش الکترونیکی سوق دادیم و با کسب مجوز از ستاد مدیریت کرونا و با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، کارگاه‌های خود را با ظرفیت محدود به صورت حضوری راه اندازی کردیم. کرونا تاثیر کمی در ارائه خدمات ما  داشت و از سویی نیز باعث شد که از فضای موجود برای تولید محتوا استفاده کنیم. در همه گیری کرونا، روش‌های خود را تغییر و با شرایط موجود خود را تطبق دادیم. توسعه مشاغل خانگی و الکترونیکی مبتنی بر ظرفیت‌های موجود فناوری و ارتباطات، از جمله اقدامات ما همزمان با شیوع کرونا بود.

انتهای پیام