رئیس سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان گفت: ۶.۴ درصد مرگ و میرها در ایران به دلیل دیابت یا عوارض ناشی از آن رخ می‌دهد که رقم خطرناکی است و این شیب گسترده دیابت، نگران‌کننده است. دکتر سیدعلیرضا علوی در همایش روز جهانی دیابت که امروز (۲۵ آبان‌ماه) در موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان برگزار شد، […]


رئیس سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان گفت: ۶.۴ درصد مرگ و میرها در ایران به دلیل دیابت یا عوارض ناشی از آن رخ می‌دهد که رقم خطرناکی است و این شیب گسترده دیابت، نگران‌کننده است.

دکتر سیدعلیرضا علوی در همایش روز جهانی دیابت که امروز (۲۵ آبان‌ماه) در موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان برگزار شد، با اشاره به نبود امکان برگزاری حضوری چنین برنامه‌هایی در پی شیوع کرونا، اظهار کرد: امیدواریم با رخت بستن شرایط کرونایی، از فضای حضوری بیشتر استفاده کنیم.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به برگزاری سالانه روز جهانی و هفته ملی دیابت در آبان‌ماه افزود: اخبار و اطلاعاتی که از وضعیت دیابت در جهان، کشور و استان خوزستان به گوش می‌رسد، خوب نیست.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان گفت: در سال ۲۰۱۹ از هر ۱۱ نفر در دنیا یک نفر درگیر دیابت بود اما اکنون از هر ۱۰ نفر، یک نفر به دیابت مبتلا است. پیش‌بینی در سال ۲۰۴۵ نیز از هر هشت نفر، یک نفر درگیر دیابت باشد.

وی با بیان اینکه دیابت به عنوان بیماری خاموش رشد عجیب و غریبی دارد، تصریح کرد: تاکنون ۵ میلیون بیمار مبتلا به دیابت در ایران شناسایی شده‌اند این در حالی است که بر اساس اعلام انجمن دیابت، حداقل ۸ میلیون بیمار مبتلا به دیابت در ایران داریم یعنی سه میلیون نفر از بیماری خود اطلاع ندارند. از طرفی نیز ۸۰ درصد مبتلایان به دیابت، کار درمانی مناسبی انجام نمی‌دهند.

علوی افزود: ۶.۴ درصد مرگ و میرها در ایران به دلیل دیابت یا عوارض ناشی از آن رخ می‌دهد که رقم خطرناکی است و این شیب گسترده دیابت، نگران‌کننده است.

وی با بیان اینکه دو سال است که اولویت برنامه امور بانوان و خانواده این سازمان، سلامت کارکنان است، گفت: دو سالی است که در این راستا با ارسال پیام سلامت و یا فعالیت در بخش‌های مختلف در زمینه آگاهی‌رسانی اقدام شده است. آخرین اقدام در این زمینه غربالگری سرطان پستان برای کارکنان بود. با توجه به برخورداری حوزه پزشکی این سازمان از تجهیزات و منابع انسانی خوب، امیدواریم استفاده از این ظرفیت برای سلامت کارکنان در حوزه‌های مختلف استمرار داشته باشد. البته دستاوردهای خوبی داشته‌ایم اما کافی نیست.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان با تاکید بر لزوم ارتقای آگاهی سلامت کارکنان بیان کرد: بخش قابل توجهی از دیابت، قابل پیشگیری است که با توجه به این موضوع امسال شعار “دیابت، امروز بیشتر از همیشه” در نظر گرفته شده است و همه باید به اطلاعات در مورد این بیماری دسترسی داشته باشند.

وی با اشاره به تاثیر بیماری دیابت در مرگ مبتلایان به کرونا، افزود: با توجه به تغییر سبک زندگی و رواج پشت میز نشینی، همه در معرض ابتلا به دیابت به ویژه دیابت نوع ۲ هستیم؛ این برنامه‌ها تلنگری است تا کار از کار نگذرد بنابراین این بیماری را نباید شوخی بگیریم. امیدوارم ماحصل این کارگاه موجب شود حواس‌مان بیشتر به سلامتی خودمان باشد.

انتهای پیام