معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به تاثیر شناسایی به موقع موارد HIV مثبت در درمان بیماران، گفت: در شش ماهه نخست امسال ۶۶ درصد موارد شناسایی شده در مرحله ایدز بودند که در این شرایط، کنترل و درمان زیاد موثر نیست. دکتر سید محمد علوی در نشست خبری که امروز […]


معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به تاثیر شناسایی به موقع موارد HIV مثبت در درمان بیماران، گفت: در شش ماهه نخست امسال ۶۶ درصد موارد شناسایی شده در مرحله ایدز بودند که در این شرایط، کنترل و درمان زیاد موثر نیست.

دکتر سید محمد علوی در نشست خبری که امروز (۱۴ آذرماه) برگزار شد، با اشاره به اول دسامبر روز جهانی ایدز، اظهار کرد: با شیوع کرونا، بسیاری از مسائل بهداشتی دیگر از جمله HIV تحت تاثیر کرونا قرار گرفت. با توجه به اینکه توجه کشورهای دنیا به کرونا معطوف شد و از برخی برنامه‌ها جا ماندند، امسال شعار روز جهانی ایدز “اجازه نمی‌دهیم کرونا برنامه مراقبت HIV را تحت تاثیر قرار دهد” تعیین شده است.
به گزارش ایسنا، وی افزود: در ابتدای سال ۹۹، به دلیل ترس مردم از مراجعه به مراکز بهداشتی و فعالیت کارکنان بهداشت برای رسیدگی به بیماران کووید – ۱۹، واکسیناسیون کودکان تحت تاثیر قرار گرفت اما توانستیم این وضعیت را سر و سامان دهیم. با این حال اعمال تحریم‌ها موجب شد که داروهای ضد ایدز به سختی به دست ما برسد. از طرف دیگر، مردم به دلیل ترس از کرونا کمتر به مراکز بهداشتی مراجعه کردند و توجه مسئولان به کرونا نیز موجب شد که از HIV غافل شویم.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به تاثیر HIV بر ابتلا به کرونا، گفت: افراد مبتلا به HIV به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن، در صورت ابتلا به کرونا به فرم شدید و کشنده بیماری مبتلا می‌شوند.
وی بیان کرد: تخمین زده می‌شود حدود ۳۶ میلیون HIV مثبت در دنیا در حال زندگی هستند؛ این رقم در ایران ۵۴ هزار و ۸۵۰ نفر تخمین شده است که ۲۲ هزار و ۶۸۵ نفر از این تعداد معادل ۴۱ درصد بیماران شناسایی شده‌اند.
علوی گفت: تخمین زده می‌شود در خوزستان ۳ هزار و ۱۲۶ نفر HIV مثبت وجود داشته باشد که از این تعداد، یک هزار و ۱۶۱ نفر معادل ۳۷ درصد مبتلایان شناسایی شده‌اند.
وی افزود: با توجه به اینکه در سال ۹۹ و شش ماهه اول امسال، بیماریابی HIV کاهش یافت، کمپین “ما هم آزمایش HIV می‌دهیم” به منظور تشویق مردم به انجام تست راه‌اندازی شده است. با فعالیت این کمپین از ۲۰ آبان ماه تاکنون، ۹۷۱  تست سریع در خوزستان انجام شده است که تست پنج نفر از این تعداد، مثبت شناسایی شده است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: برنامه ۹۵-۹۵-۹۵ به معنی شناسایی ۹۵ درصد بیماران، قرار گرفتن ۹۵ درصد بیماران تحت مراقبت و درمان و پاسخ به درمان ۹۵ درصد بیماران تا زمانی که تست HIV این افراد از مثبت به منفی تبدیل شود، در خصوص افراد HIV مثبت اجرا می‌شود که فعلا از این برنامه عقب هستیم.
وی با اشاره به اینکه HIV یک بیماری رفتاری است، بیان کرد: خون و فرآورده‌های خونی، ترشحات تناسلی و شیر مادر، مهم‌ترین ماده‌های موجود در بدن هستند که قابلیت انتقال ویروس به دیگران را دارند و تزریق مشترک و انتقال خون، موجب ورود خون آلوده به بدن می‌شوند؛ با کار تشخیصی در مورد همه اهداکنندگان خون، چند سالی است که انتقال HIV از طریق خون و فرآورده‌های خونی نداشته‌ایم.
علوی گفت: همچنان تزریق مشترک معتادان راه عمده انتقال بیماری بوده و هست اما به تدریج، انتقال جنسی از طریق تماس‌های جنسی حفاظت‌نشده و آلوده در حال افزایش است. خطر انتقال ویروس از مادر به نوزاد نیز در تمام مراحل زایمان و قبل از آن وجود دارد و در زمان شیر دادن نیز این خطر وجود دارد.
وی با بیان اینکه میزان شیوع HIV در کشور ۰.۱ درصد است، افزود: کل موارد مبتلا به HIV در خوزستان ۲ هزار و ۹۰۹ مورد است و ۲۰ درصد موارد HIV مثبت در خوزستان زن و ۸۰ درصد مرد هستند اما به تدریج نسبت ابتلای زنان به مردان در حال افزایش است به گونه‌ای که بر اساس موارد جدید تشخیص داده شده در شش ماهه ابتدای امسال، ۵۰ درصد مبتلایان در خوزستان زنان  هستند، البته ممکن است این رقم تا پایان سال تغییر کند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: با  توجه به اینکه تماس‌های جنسی حفاظت نشده در حال افزایش هستند، خطر انتقال عفونت به زنان بیشتر شده است؛ در شش ماهه اول امسال ۶۰ درصد موارد انتقال HIV در خوزستان از راه جنسی بوده است. 
وی بیان کرد: در حال حاضر در مجموع ۶۵ درصد موارد انتقال در خوزستان مربوط به تزریق مشترک، ۲۳ درصد از طریق ارتباط جنسی، ۳ درصد از طریق مادر به کودک و ۹ درصد به دلایل ناشناخته بوده است.
علوی افزود: ۵۶ درصد از کل موارد شناخته‌شده HIV مثبت در خوزستان در زمان تشخیص در گروه سنی ۲۰ تا ۳۵ سال هستند بنابراین جوانان بیشتر در معرض خطر ابتلا به این ویروس هستند.
وی با اشاره به اهمیت تشخیص زود هنگام مبتلایان به HIV بیان کرد: اگر بیمار در اوایل آلودگی شناسایی و تحت مراقبت قرار بگیرد و بیماری‌های فرصت‌طلب در فرد کنترل شود، عمر با کیفیتی پیدا می‌کند و دیگر به بیماری شدید مبتلا نمی‌شود اما در غیر این صورت، کنترل بیماری سخت است زیرا ممکن است این بیمار به عفونت‌های فرصت‌طلب مانند سل، عفونت‌های باکتریال یا سرطان‌ها مبتلا شود.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در سال ۹۷، ۶۴ درصد بیماران در مرحله ایدز شناسایی می‌شدند اما سال‌های بعد این رقم به ۶۰ تا ۵۹ درصد رسید. مجددا در شش ماهه نخست امسال ۶۶ درصد موارد شناسایی شده در مرحله ایدز بودند که در این شرایط، کنترل و درمان زیاد موثر نیست.
وی افزود: در شش ماهه نخست امسال، ۷ درصد موارد تشخیصی در سال اول، فوت کردند که باید این رقم کاهش یابد.
علوی گفت: ۷۰ درصد موارد شناسایی‌شده در کشور و ۷۵ درصد موارد در خوزستان تحت درمان قرار گرفته‌اند که ۹۰ درصد این افراد در سطح کشور پاسخ درمانی گرفته‌اند اما این رقم در خوزستان ۵۴ درصد است که این مساله نشان می‌دهد گاهی اوقات بیماران از توصیه‌ها تبعیت نمی‌کنند. البته عوامل دیگر نیز مانند عوامل سوق‌دهنده این افراد به مصرف مواد مخدر در این زمینه تاثیرگذار است.
انتهای پیام