با انگشت اشاره روی صفحه گوشی تلفن همراهش می‌زند و فیلمی که در یک محله حاشیه شهر گرفته را نشان می‌دهد؛ در فیلم دارد با لهجه اصفهانی از زن عرب‌زبان اهوازی درباره مشکلات فاضلاب کوچه‌شان می‌پرسد؛ شهردار اهواز با لهجه اصفهانی از اهواز می‌گوید. “رضا امینی” هشتم شهریورماه امسال از سوی شورای شهر اهواز به […]


با انگشت اشاره روی صفحه گوشی تلفن همراهش می‌زند و فیلمی که در یک محله حاشیه شهر گرفته را نشان می‌دهد؛ در فیلم دارد با لهجه اصفهانی از زن عرب‌زبان اهوازی درباره مشکلات فاضلاب کوچه‌شان می‌پرسد؛ شهردار اهواز با لهجه اصفهانی از اهواز می‌گوید.

“رضا امینی” هشتم شهریورماه امسال از سوی شورای شهر اهواز به عنوان شهردار منتخب معرفی شد. پس از بحث‌های پینگ پنگی بین فرماندار وقت و اعضای شورای شهر، سرانجام حکم امینی توسط وزیر کشور به عنوان شهردار کلانشهر اهواز امضا شد.
حالا امینی شهردار اهوازی‌ها است و می‌گوید اهواز باید برای حل مشکلاتش یک “تیم ملی” از همه مسئولان و شهروندانش داشته باشد.

رضا امینی با حضور در تحریریه خبرگزاری ایسنا به مناسبت ۱۶ آذرماه روز دانشجو و سالگرد تاسیس خبرگزاری دانشجویان ایران، با تبریک به خبرنگاران ایسنا اظهار کرد: رسالت سنگین تبیین شرایط سخت امروز برای مردم در مسیر افزایش اعتماد به حاکمیت اسلامی و ارتقای اعتماد عمومی و نشاط مردم بر عهده شما است و از این بابت تشکر می‌کنم؛ کار در این مقطع تاریخی، مقداری سنگین است و به اطلاع‌رسانی عمیق و تبیین ابعاد مختلف نیاز دارد.
وی افزود: اساسا به شهرها از این حیث که از هر جهت در حال رشد و تکاپو هستند، موجود زنده گفته می‌شود. هر موضوع با پسوند “دار” اعم از شهرداری، فرزنداری، استانداری و … از مشقت و سختی‌های خاصی برخودار است.
شهردار اهواز گفت: در شهرها همه چیز از جمله طبیعت، خاک، انسان و جانور وجود دارد بنابراین همجواری انسان با طبیعت و گذر تاریخ، پیچیدگی‌های خاصی داشته و رسالت انسان را نسبت به محیط پیرامون خود بیشتر کرده است.
انحرافات ایجادشده، کار مدیران را سخت کرده است
وی با بیان اینکه شهروندان در هر فضایی نیازهای خاصی دارند، افزود: در تقسیمات اداری و مسئولیتی، وظایف ذاتی هر دستگاه در قانون پیش‌بینی شده است و آنچه مربوط به سایر دستگاه‌ها و بخش‌های اجرایی نیست، به نوعی به شهرداری مربوط می‌شود.
امینی گفت: شهرداری با نیازهای مختلف انسان‌ها از زباله بیمارستانی قبل از تولد تا چند دهه پس از مرگ، ارتباط دارد بنابراین وظیفه این ارگان سنگین است؛ هر چه فضای عمومی زیباتر، سالم‌تر و با نشاط‌تر باشد در افزایش کیفیت انسان بیشتر تاثیرگذار است و مردم را بیشتر به سمت تعالی و کمال سوق می‌دهد.
شهردار اهواز با بیان اینکه از سال ۱۳۶۲ به دلیل هزینه‌های سنگین جنگ تحمیلی، شهرداری‌ها خودگردان شدند، عنوان کرد: در دوران جنگ تحمیلی از همه جای کشور به خوزستان کمک می‌کردند تا در این جنگ نابرابر خاک ایران حفظ شود. مردم نظام شاهنشاهی را به حکومت آزاد تغییر داده بودند و جنگ ویرانی‌ها و عقب ماندگی‌های زیادی بر جا گذاشت اما متاسفانه از سرفصل سبک زندگی اسلامی فاصله گرفتیم.
وی بیان کرد: آنچه اکنون شاهد آن هستیم، نتیجه رفتارهای مردم و مدیریت‌های مدیران است و این شرایط اهدافی که در اوایل انقلاب تعیین شده بود، نیست و انحرافات ایجادشده نیز کار مدیران را سخت کرده است.
امینی با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ وظیفه برای شهرداری‌ها برشمرده شده است، افزود: یکی از محل‌هایی که می‌تواند اعتماد مردم را برگرداند و سطح تماس وسیعی با مردم دارد، شهرداری است؛ لازمه این کار، داشتن محیط منظم و رو به رشد است.

خاطره سفر به خوزستان در عیدهای نوجوانی
وی با اشاره به مشکلات مختلف شهر اهواز گفت: در شهرها رقابتی در خصوص استفاده از ظرفیت‌های محدود برای نیازهای نامحدود وجود دارد. زمانی که مردم به یک محیط عادت داشته باشند، کمتر به عیوب آن توجه می‌کنند اما در ذهن فردی که از جای دیگر به  این محیط می‌آید، سوال‌های زیادی ایجاد می‌شود.
شهردار اهواز با اشاره به زیبایی خوزستان در اوایل انقلاب، ادامه داد: من پیش از جنگ تحمیلی در دوران کودکی و نوجوانی عیدها برای دیدن اقوامی که در اینجا داشتیم، به خوزستان می‌آمدم و در آن زمان شهرهای مختلف خوزستان از جمله آبادان و خرمشهر و اهواز بسیار زیبا بودند. در زمان جنگ نیز برای حضور در جبهه در ۱۶ سالگی در خوزستان بودم. اکنون پس از دو سه دهه به اهواز آمدم و متاسفانه دیدم که برعکس رشد و توسعه شهرهای دیگر، شهر اهواز در حال تنزل است.
در قبول شهرداری اهواز، در کار انجام‌شده قرار گرفتم
وی بیان کرد: زمانی که از من برای مدیریت شهری اهواز دعوت شد، از مناطق حاشیه‌ای و محلات مختلف اهواز بازدید کردم و متوجه شدم که امروز اگر رسالت‌مان سنگین‌تر از دفاع مقدس نباشد، کمتر هم نیست. در نهایت قبل از اینکه تصمیم قطعی را اعلام کنم، رای غیر رسمی اعضای شورای شهر اهواز اعلام شد و طبیعتا در کار انجام‌شده قرار گرفتم و گفتم شاید این نیز تقدیر الهی است تا فضای تغییر تصمیم در من ایجاد نشود.
امینی با بیان اینکه در صورتی که مانند یک تیم مشترک، همدلی و انسجام داشته باشیم می‌توانیم بسیاری از مشکلات را برطرف کنیم، گفت: از ظن اعضای شورای شهر دو دلیل برای آمدن من به اهواز وجود داشت تا تجربه مدیریت شهری را در صف، ستاد، شورا و شهرداری منتقل شود.
فرهنگ شهروندی در اهواز گم شده است
وی ادامه داد: متاسفانه از داخل و بیرون استان خوزستان، نگاهی که باید به اهواز و خوزستان وجود داشته باشد، نیست. طمع دشمنان به این سرزمین زرخیز و حساسیت‌های حکومت نسبت به ارتقای کیفیت زندگی و وضعیت شهری، همه دست به دست می‌دهد تا حساسیت‌ها نسبت به این شهر و استان خوزستان بیشتر شود اما در این میان، فرهنگ شهروندی به عنوان مقوله گمشده وجود دارد که رسانه پویا می‌تواند به ایجاد این حلقه مفقوده کمک کند.
شهردار اهواز بیان کرد: تنوع قومیت، طبیعت و فرهنگ شهر بر پیچیدگی‌های اهواز افزوده می‌کند. متاسفانه در خوزستان انسجام و همدلی در خطوط قرمز یعنی منافع عمومی استان و اهواز، وجود ندارد که علت این مساله، کاهش میزان هویت اهواز است. در خوزستان اقوام مختلفی وجود دارند و اثری از اصالت شهری نیست به گونه‌ای که کمتر کسی در اهواز، می‌گوید من “اهوازی” هستم.
وی افزود: شهر اهواز از نظر مساحت، بزرگ است و شهرهای اطراف آن کوچک هستند اما بیشتر مردم اهواز خود را از شهرها و قومیت‌های مختلف می‌دانند و اگر خطوط شهری برداشته شود، می‌بینیم که شاید اهواز از دیگر شهرهای خوزستان کوچک‌تر باشد. این مساله موجب کم بودن حس تعلق به شهر می‌شود به گونه‌ای که ممکن است بعضا شهروندان با رفتارهای غیر طبیعی به شهر خسارت وارد کنند و سرقت، بی‌نظمی، ناهنجاری و آنارشیسم شهری افزایش یابد؛ این سم مهلک در خوزستان توسعه پیدا کرده است و امیدواریم روزی این خطوط و حس‌های ناسیونالیستی متعصب کم شود.
اهواز “تیم ملی” ندارد
امینی با بیان اینکه در اهواز به چپ و راست و قومیت‌گرایی توجه شده و مسئولان از اصل ماجرا باز مانده‌اند، اضافه کرد: تاثیر اقوام در مزاح‌ها، تقسیمات مسئولیتی و بعضا روابط سیاسی وجود دارد و گاهی اردوکشی می شود در حالی که در شهرهای دیگر زمانی که به خط قرمز نزدیک می‌شوند و پای منافع استان و شهر در میان باشد، همه یک دست می‌شوند و علایق، سیاست‌ها و احزاب کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و “تیم ملی” شهرشان می‌شوند اما در اهواز این تیم ملی شکل نگرفته است.
وی گفت: ظرفیت‌هایی در خوزستان وجود دارد که در هیچ جای ایران نیست. مدیر قوی‌تر و توانمندتر از من در اهواز بسیار وجود دارد و تنها آیتمی که می‌تواند به قضیه حل مشکلات شهری اهواز با حضور من کمک کند، تجربه نزدیک به دو دهه مدیریت شهری و نگاه غیر وابسته به این جریانات خط‌کشی‌شده است که موجب می‌شود ملاحظات، به حداقل ممکن برسد.
شاید بر اساس شایستگی، درصد زیادی از انتصابات از یک جریان فکری باشند
شهردار اهواز افزود: در انتصابات باید مراقبت کنم تا از همه افکار و سلیقه‌ها استفاده کنم اما شاخص تعیین تخصص‌ها، توانایی‌ها و تعهدها نباید رنگ و بوی قومیتی داشته باشد.
وی بیان کرد: قرار نیست که من همه جریان اصلاحات را درو کنم و اصول‌گراها را بیاورم اما ممکن است بر اساس شایستگی، درصد زیادی از انتصابات از یک جریان فکری باشند.
امینی بیان کرد: تعهد، تخصص، پاک‌دستی و مدیریت جهادی در هر شخصی با هر رنگ و بویی وجود داشته باشد، از وی استفاده می‌کنم.

سرانه عمرانی هر شهروند اهوازی، یک‌بیستم دیگر شهرها
وی با بیان اینکه در اهواز حدود ۹۰ درصد از درآمدهای شهری صرف هزینه‌های جاری می‌شود، گفت: سال گذشته ۲ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان بودجه پیش‌بینی شده بود که یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از آن محقق شد و از این رقم نیز، یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان صرف هزینه جاری شده است.
شهردار اهواز با بیان اینکه سرانه عمرانی هر شهروند در اهواز یک‌بیستم شهرهای دیگر است، تصریح کرد: این وضعیت به این دلیل است که اشتغال در خوزستان مبتنی بر کار در حوزه دولت است. در این استان کارگاه‌های تولیدی زودبازده و کارخانه‌های بخش خصوصی، یا به صورت خرد هستند یا در حد کلان هستند و به کشور سرویس‌دهی می‌کنند.
وی ادامه داد: در اهواز باید نسبت عمران به هزینه‌های جاری افزایش یابد و در این راستا باید کار از سوی بخش خصوصی ایجاد شود. برای این کار باید برای سرمایه‌گذار واقعا فرش قرمز پهن و بستر کار فراهم شود تا در کمترین زمان ممکن، به نتیجه برسد. در صورت وجود چنین شرایطی، قطعا سرمایه‌گذار در شهری که شرایط برای وی تسهیل شده است، می‌ماند.
امینی گفت: اگر تنها رفتار اداری به گونه‌ای نهادینه شود که از سرمایه‌گذار حمایت شود، به راحتی سرمایه‌گذار در این شهر فعالیت می‌کند و از ظرفیت‌های مختلف وی نیز بهره می‌بریم.
وی با اشاره به برنامه‌های خود در بدو ورود به اهواز و حجم مشکلات شهری موجود بیان کرد: سامان‌دهی ساحل کارون هنوز در اولویت کاری است؛ اگر کارون سامان‌دهی شود، می‌تواند درآمد شهر را تامین کند و بزرگترین نقطه برای جذب گردشگری ملی و بین‌المللی باشد.
ورود فاضلاب به کارون، فاجعه زیست محیطی است
شهردار اهواز افزود: اکنون کارون در رنج و عذاب است. متاسفانه فاضلاب شهری از ۲۴ نقطه وارد رودخانه می‌شود که فاجعه زیست محیطی عجیب و غریبی است. تا زمانی که شبکه جمع‌آوری فاضلاب به سرانجام نرسد، هر چه برای سامان‌دهی ساحل هزینه شود، از بین رفته است زیرا بوی تعفن این رودخانه در مواقعی از سال اجازه حضور مردم در ساحل رودخانه را نمی‌دهد.
وی ادامه داد: بعضا شامه مردم اهواز به بوی فاضلاب عادت کرده است. چند روز پیش در بیمارستانی در کیانپارس بوی فاضلاب استشمام کردم که جای تعجب دارد و حق مردم، این نیست.
اتفاقات عجیبی که در هیچ جای جهان نمی‌افتد، در اهواز عادی است
امینی با بیان اینکه بیشترین نارضایتی مردم اهواز در مورد وضعیت آسفالت معابر است، گفت: با به سرانجام رسیدن شبکه جامع فاضلاب و دفع آب‌های سطحی به صورت ترکیبی، می‌توانیم آسفالت معابر را انجام دهیم.
وی با بیان اینکه زمانی که در خصوص موضوعی اجماعی وجود ندارد، نباید کار انجام شود، افزود: انتخاب نوع مولفه‌های پیشرفت متناسب با بوم هر سرزمین بسیار مهم است و باید بدانیم در اهواز به چه جور فضای سبز، معابر و خدمات عمومی نیاز داریم.
شهردار اهواز گفت: در اهواز، شهرداری ۸۰ زمین ورزشی روباز ایجاد کرده اما علاقه و امنیتی که باید باشد، نیست و این مساله موجب شده همه این اماکن سلاخی شوند.
وی افزود: می‌بینیم اتفاقات عجیب و غریبی که در هیچ جای ایران و دنیا مرسوم نیست، در اهواز در حال عادی‌سازی است. به طور مثال سرقت سالانه چند هزار دریچه فاضلاب و سقوط کودکان و خودروها در این چاله چوله‌ها، ظاهرا طبیعی است.

شهر اهواز به صورت خرچنگی رشد کرده است
امینی با بیان اینکه اهواز هشتمین کلانشهر کشور است و از نظر مساحت نیز سومین رتبه را بین کلانشهرها دارد، گفت: در گذشته صنایع در اطراف رودخانه کارون مستقر بودند و برای به حداقل رساندن فاصله صنایع از مرکز شهر، بافت مسکونی به نزدیک‌ترین مکان استقرار صنایع گرایش پیدا کرده است.
وی افزود: بستری که برای آن تعداد جمعیت اهواز نیاز بود نباید این قدر گسترده می‌شد اما شهر اهواز گسترده شده و به صورت خرچنگی رشد کرده است و در فاصله این آنتن‌ها و شاخک‌ها، زمین‌خواری و اتفاقات اجتماعی عجیب و غریبی رخ داده است.
شهردار اهواز بیان کرد: در یک شهر زمانی که یک زمین ۵۰۰ متری پیدا می‌شود، برنامه‌ریزی‌های مختلفی برای راندمان بیشتر این زمین انجام می‌شود و این در حالی است که در اهواز اراضی زیادی وجود دارد و با این اراضی می‌توانیم اهواز را بسازیم.
وی با بیان اینکه رفتار و فرهنگ باید با این همه ظرفیت تنظیم شود، گفت: هر چه شرایط سخت باشد، راه برای جبران وجود دارد زیرا ابزار موجود است. یکی از بزرگترین محاسن اهواز، قواره‌های معابر شهری است؛ حتی در محلات حاشیه شهر نیز خیابان‌ها منظم طراحی شده‌اند.
امینی افزود: اهواز از حیث مذهبی نیز پیشینه قوی‌تری از شهرهای دیگر دارد و ایران در طول تاریخ، مدیون اهواز به عنوان دروازه ورود تشیع است.
شهر باید تحت کنترل نظارت فیزیکی – تصویری قرار بگیرد
وی با تاکید بر اهمیت تامین امنیت در شهر بیان کرد: امنیت تنها توسط نیروهای امنیتی برقرار نمی‌شود زیرا نمی‌توان با مردم جنگید.
شهردار اهواز افزود: در این زمینه باید علاوه بر قوه قهریه، تقویت فرهنگ، روشنگری و تغییر رفتار انجام شود و در این راستا همه باید پای کار بیایند و شهر تحت کنترل نظارت‌ها از جمله نظارت فیزیکی – تصویری قرار بگیرد.
مدیران کشوری فکر می‌کنند در اهواز جنم مدیریتی وجود ندارد
وی با اشاره به دلایل همراهی نکردن صنایع بزرگ و دستگاه‌های اجرایی در مدیریت شهر اهواز و استان خوزستان عنوان کرد: حس می‌کنم در مدیران کشوری حسی در مورد خوزستان وجود دارد که فکر می‌کنند هماهنگی و جنم مدیریتی برای بهره‌وری کامل از منابع، وجود ندارد و نگران هستند که اگر منبعی به این استان یا شهر اختصاص یابد، به صورت صددرصد به هدف نمی‌رسد بنابراین دولت و صنایع مقاومت هایی (در زمینه کمک) دارند.
امینی گفت: البته اکنون کشور نیز در محاصره کامل اقتصادی قرار دارد و شرایط اقتصادی خوبی نداریم.

بزرگترین مشکل شهردار اهواز
وی تصریح کرد: اکنون اگر از من پرسیده شود، بزرگترین مشکلت در اهواز چیست؟ می‌گویم امکان اولویت‌بندی در اهواز، ساقط است و امور به روزمرگی طی می‌شوند.
شهردار اهواز افزود: مشکلات اهواز بسیار متراکم هستند و تقریبا همه اولویت دارند بنابراین برای رفع مشکلات باید زمان داده شود.
به درد اهواز نخورم، می‌روم
وی بیان کرد: به اعضای شورای شهر گفته‌ام اگر به این نتیجه رسیدند که من آن کسی که فکر می‌کردند به دردشان می‌خورد، نیستم؛ لحظه‌ای درنگ نکنند و به من بگویند. نیازی به عزل یا استیضاح نیست و تنها رئیس شورا به من پیام بدهد “ما در عذابیم”، من می‌روم.
انتهای پیام