مدیر برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: درست است که ماموریت دانشگاه در وهله اول علم و آموزش و فناوری است اما دانشجوی پویا، دانشجویی است که نسبت به مسائل روز واکنش نشان دهد و آگاهی داشته باشد و واکنش معقولی نشان دهد و سیاسی بیندیشد. دکتر فرشید نادری در گفت‌وگو با […]


مدیر برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: درست است که ماموریت دانشگاه در وهله اول علم و آموزش و فناوری است اما دانشجوی پویا، دانشجویی است که نسبت به مسائل روز واکنش نشان دهد و آگاهی داشته باشد و واکنش معقولی نشان دهد و سیاسی بیندیشد.

دکتر فرشید نادری در گفت‌وگو با ایسنا، با تبریک روز دانشجو اظهار کرد: ۱۶ آذر در سال ۱۳۳۲ بر اساس حوادثی که پیش آمد به نقطه عطفی در تاریخ جنبش‌های دانشجویی تبدیل شد. گر چه از زمان تاسیس دانشگاه تهران جنبش‌های دانشجویی فعالیت‌هایی داشتند اما از ۱۶ آذر به بعد، شاخصه‌هایی به خود گرفت. البته پیش از این نیز حرکت‌های صنفی دانشجویی داشتیم.
وی افزود: در آن سال دکتر مصدق در دادگاه محاکمه شد و بعد از آن روابطی با انگلیس در حال شکل‌گیری بود بنابراین دانشجویان آزادی‌خواه به از سرگیری این روابط معترض بودند و بعد درگیری‌هایی در دانشکده فنی ایجاد شد که منجر به شهادت سه تن از دانشجویان و زخمی شدن تعدادی دیگر شد.
مدیر برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: از ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ به بعد، دانشجویان نقش‌آفرینی کردند و در خود انقلاب نیز اتحادیه‌های دانشجویی در داخل و خارج فعال بودند که این فعالیت، بعد از انقلاب نیز ادامه داشت و در دوره‌های مختلف شاهد حضور جنبش دانشجویی بودیم.
وی در پاسخ به اینکه چه دلایلی باعث شده این نسل دیگر شور و اشتیاق قبل را در جنبش‌های دانشجویی نداشته باشد، چیست؟ گفت: اگر بخواهیم آسیب‌شناسی کنیم، عوامل متعددی دخیل است. این رخوت و سرخوردگی که در جنبش‌های دانشجویی به وجود آمده، دلایل زیادی دارد. جنبش‌های دانشجویی یک زمانی نوک پیکان مطالبه‌گری بودند اما به تدریج، ورود احزاب سیاسی و برخی از صاحبان قدرت به عرصه جنبش‌های دانشجویی، موجب شد که تا حدودی، جنبش دانشجویی از هویت اساسی خود فاصله بگیرد.
نادری افزود: سهم‌خواهی‌هایی که شد و ورود تشکیلات دانشجویی به قدرت و دستکاری‌هایی که احزاب سیاسی کردند، باعث شد که بده بستان‌هایی در مناسبات جنبش دانشجویی ایجاد شود.
وی بیان کرد: این مسائل باعث شد که جنبش دانشجویی به مصلحت‌اندیشی روی بیاورد و از ماهیت اساسی خود که انتقادگر، مطالبه‌گر و پرشور بود، دور شود بنابراین یکی از دلایل اصلی، وارد شدن جنبش‌های دانشجویی به عرصه قدرت و مصلحت‌اندیشی بود. گر چه منکر این نیستیم که باید از بدنه قشر دانشجو مدیران تراز اول تربیت شوند اما اگر این موضوع بخواهد جنبش دانشجویی را از مسیر اصلی خود خارج کند، با شرایط فعلی جنبش‌های دانشجویی روبه‌رو می‌شویم.
مدیر برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به دلایل مصلحت‌اندیشی جنبش‌های دانشجویی گفت: شرایط سیاسی و سخت‌گیری‌های بیش از حد نسبت به فعالان دانشجویی، ممکن بود آن‌ها را به مصلحت‌اندیشی وا دارد. گر چه ما با قانون‌شکنی و قانون‌گریزی کاملا مخالف هستیم اما  دانشجویان باید در یک بستر آرام و با خیال راحت، مطالبه‌گری کنند.
وی افزود: بهترین کار این است که جنبش دانشجویی به خودش برگردد؛ دانشگاه باید در فضای سیاسی حضور داشته باشد و اینکه دانشگاه‌ها از فضای سیاسی دور باشند، اصلا درست نیست. درست است که ماموریت دانشگاه در وهله اول علم و آموزش و فناوری است اما دانشجوی پویا، دانشجویی است که نسبت به مسائل روز واکنش نشان دهد و آگاهی داشته باشد و واکنش معقولی نشان دهد و سیاسی بیندیشد.
نادری با بیان اینکه بسیاری از نقاط عطف تاریخ به دانشگاه و دانشجو بازمی‌گردد، افزود: جنبش دانشجویی نباید به مصلحت‌اندیشی دچار شود و در دام سهم‌خواهی و قدرت طلبی بیفتد. اگر از این مسیر فاصله بگیرد، به مسیر اصلی خود باز خواهد گشت.
وی در خصوص اثرگذاری جنبش‌های دانشجویی در جامعه گفت: قطعا جنبش‌ها بر جامعه اثر گذار بوده‌اند؛ با توجه به اینکه جوانان در راس آن هستند. البته شاید نیاز است که در کلمه جنبش دانشجویی تجدید نظر کرد زیرا با توجه به شرایط امروزی، “تشکل دانشجویی” کلمه مناسب‌تری است.
مدیر برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه تشکل‌ها باید بلندنظرانه‌تر و با برنامه‌ریزی عمل کنند، افزود: تشکل‌های دانشجویی اخیرا درگیر مسائل مناسبتی شده‌اند و بر اساس مناسبت‌های تقویمی، برنامه خود را برگزار می‌کنند که می‌تواند آفت بزرگی باشد. البته مناسبت‌ها مهم‌اند اما پیشروی  صرف بر اساس آن‌ها باعث روزمرگی می‌شود.
وی گفت: تشکل‌های دانشجویی باید با دید کلان و ملی به مسائل نگاه کنند و دچار حواشی نشوند. با این اوصاف می‌توان به احیای راستین تشکل‌ها امیدوار بود.
نادری با بیان اینکه حفظ استقلال و ماهیت دانشجویی تشکل باید در وهله اول مدنظر باشد، یادآور شد: تشکل نباید وابسته به احزاب باشد و باید جهت‌گیری منطقی داشته باشد و نگاه به بیرون نداتشته باشد. گرچه خواه ناخواه ممکن است از احزاب تاثیرپذیر باشند اما جهت‌دهی آن‌ها نباید از نقطه خاصی باشد بلکه باید خودجوش باشد.
وی گفت: در حال حاضر انشقاق بسیار زیادی در تشکل‌های دانشجویی شکل گرفته است؛ یک زمان چندین تشکل داشتیم که خط و ربط سیاسی آن‌ها مشخص بود اما اکنون از دل آن‌ها چندین تشکل منشعب شده که موجب سردرگمی شده است.
انتهای پیام