یک مدیر ورزشی معتقد است در فوتبال ایران نه تنها شخصیت افراد حفظ نمی‌شود، بلکه با ترفندهای مختلف به دنبال تخریب شخصیت هستند. صفر علی جمالپور در گفت و گو با ایسنا، اظهارکرد: برای توسعه فوتبال، ابتدا باید لیگ های پربازده و توانمند در تمام رده‌های سنی داشته باشیم. ضمن این که دومین راه توسعه […]


یک مدیر ورزشی معتقد است در فوتبال ایران نه تنها شخصیت افراد حفظ نمی‌شود، بلکه با ترفندهای مختلف به دنبال تخریب شخصیت هستند.

صفر علی جمالپور در گفت و گو با ایسنا، اظهارکرد: برای توسعه فوتبال، ابتدا باید لیگ های پربازده و توانمند در تمام رده‌های سنی داشته باشیم. ضمن این که دومین راه توسعه فوتبال، توجه به تیم‌های پایه( نوجوانان، جوانان و امید ) است که فدراسیون در این بخش سرمایه‌گذاری کرده و تیم‌های پایه را بسیار جدی گرفته است. تیم ملی از لیگ پربازده و رده های سنی پایه می تواند تغذیه شود و ما باید از این طریق، آقایی خودمان را در آسیا تکرار کنیم. لیگ برتر ایران ۲۱ ساله شده اما آیا لیگ ما به اندازه سن و سالش رشد داشته است؟

وی  با بیان این‌که تنها راه توسعه فوتبال تعامل است، گفت: من اعتقاد دارم دانشی فوتبال دنیا را اداره می‌کند که ما برای رسیدن به توسعه از آن استفاده کنیم. باید به دانش مسلط شویم و آن را قبول کنیم؛ اول این‌که باشگاه‌ها باید خصوصی شوند و چنین دانشی فوتبال دنیا را اداره می‌کند. حقوق شناخته شده فوتبال را باید به خود فوتبال داد و همه می‌دانیم اساسی‌ترین حقوق فوتبال چیست. مهمترین آن، حق پخش تلویزیونی و جذب اسپانسر است.

این مدیر ورزشی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته اساسا معیارها و قوانین بسیار شفاف برای تصمیم‌گیری‌ها به ویژه در انتخاب سرمربی یک تیم وجود دارد. حتی جزئی‌ترین مسائل رعایت می‌شود، آن هم به این دلیل که آن‌ها می‌خواهند فوتبال‌شان سلامت بماند. بنابراین سیستم حاکم به این نتیجه می‌رسد که یک مربی به لحاظ فنی، اخلاقی و اجتماعی برای هدایت تیم مورد نظر مفید است و به او کمک می‌کنند تا برای روزهای بزرگ آمادگی لازم را کسب کند و به وی فرصت کافی برای ابراز توانایی‌هایش داده می‌شود اما متاسفانه در فوتبال ما نه تنها شخصیت افراد حفظ نمی‌شود، بلکه با ترفندهای مختلف به دنبال تخریب شخصیت هستند.

وی عنوان کرد: در همین راستا نیز به اعتقاد من اگر می‌خواهیم فوتبال خوزستان را به جایگاه اصلی و سابق خود برگردانیم در وهله اول تمرکز فوتبال باید از اهواز به کل استان تعمیم و گسترش داده شود. در حال حاضر فوتبال استان در اهواز خلاصه شده است و باید برای شهرستان‌ها بیش از این آستین همت را بالا زد. ضمن این‌که به نظر من فوتبال خوزستان هنوز در باد افتخارات و خاطرات گذشته خود است، در حالی که برای فوتبال امروز باید موجودیت حال را سنجید و مهمتر از آن برای آینده برنامه‌ریزی و تلاش کرد و این اولین اقدام برای توسعه و پیشرفت فوتبال خوزستان است.

جمال‌پور افزود: هنوز به وجود استعدادهای بالقوه و بی شمار در فوتبال استان معتقدم و مطمئنم هر کسی که کار اصولی در خوزستان انجام دهد به نتیجه مطلوبی خواهد رسید. در خوزستان استعدادهای فوق‌العاده‌ای وجود دارد و باید یک شبکه استعدادیابی در خوزستان ایجاد کنیم و با اقدام نیز ظرف مدت سه سال فوتبال خوزستان به درجه‌ای خواهد رسید که هیچ کس حتی نمی‌تواند تصورش را کند. به شخصه  بارها به زمین های خاکی روستاهای اطراف اهواز و … رفتم و به نظرم این‌که خوزستان مهد فوتبال ایران است، اصلا شعار نیست بلکه یک حقیقت محض است و بارها گفتم در خوزستان زیر زمین نفت است و بر روی زمین آن نیز الماس و این الماس ‌ای نتراشیده همین نونهالان و نوجوانان هستند با این تفاوت که برای استخراج نفت، زمان و پول بسیاری هزینه می‌شود اما الماس‌های روی زمین دیده نمی‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: به نظرم اگر هزینه‌ای که برای استخراج نفت انجام می‌شود، خرج همین نوجوانان و جوانان شود، سودی ده‌ها برابر آن‌چه از نفت حاصل می‌شود به دست خواهد آمد. خود ما در باشگاه کارون خوزستان آمادگی این همکاری را داریم تا شبکه استعدادیابی در استان خوزستان راه‌اندازی شود. به نظر من خوزستان نه تنها به تمام کشور، بلکه حتی فراتر از مرزهای این کشور نیز می‌تواند بازیکن صادر کنند.

این پیشکسوت فوتبال گفت:‌ خود ما در باشگاه کارون خوزستان پس از سرمایه‌گذاری بر روی نوجوانان و جوانان در سال‌های گذشته چندین استعداد ناب خوزستانی را به فوتبال ایران معرفی کردیم و اگر این شبکه استعدادیابی راه‌اندازی شد دوباره شاهد بروز چنین بازیکنانی خواهیم بود اما متاسفانه در خوزستان هیچ کس به توانایی‌های بخش خصوصی توجه لازم را نمی‌کند.

وی عنوان کرد: یک سوال مهم در ذهن همه فوتبالی‌ها و مردم خوزستان است که چرا قطب فوتبال ایران یک ورزشگاه درست و حسابی ندارد؟ متاسفانه بی‌توجهی به ورزشگاه تختی و غدیر اهواز باعث شد تا آن‌ها از رده خارج شوند و حتی تیم‌های دسته اول و دوم استان نیز رغبتی برای بازی در آن‌ها از خود نشان نمی‌دهند. این‌ها موضوعاتی است که برای توسعه در فوتبال باید به آن توجه کرد و فکر اساسی برای آن داشت.

انتهای پیام