برای ترویج فرهنگ سازی؛الزام همگرایی بهتر شورای شهر کلانشهرها با آموزش و پرورش
برای ترویج فرهنگ سازی؛الزام همگرایی بهتر شورای شهر کلانشهرها با آموزش و پرورش

آموزش و پرورش می تواند نقش بسزایی در پررنگ شدن فرهنگ شهرنشینی داشته باشد؛ این ارگان می تواند در کنار آموزش شیوه های تدریس نوین به معلمان موجب شود که آموزش مفاهیم شهروندی و زندگی شهرنشینی به کودکان به عنوان آینده سازان جامعه، به خوبی انتقال داده شود. آن هم وقتی آموزش مفاهیم شهروندی به […]

آموزش و پرورش می تواند نقش بسزایی در پررنگ شدن فرهنگ شهرنشینی داشته باشد؛ این ارگان می تواند در کنار آموزش شیوه های تدریس نوین به معلمان موجب شود که آموزش مفاهیم شهروندی و زندگی شهرنشینی به کودکان به عنوان آینده سازان جامعه، به خوبی انتقال داده شود. آن هم وقتی آموزش مفاهیم شهروندی به کودکان در واقع زمینه ساز داشتن شهر و جامعه ای سالم است.

یادداشتی از مهندس رضا کاظمی

موضوع: برای ترویج فرهنگ سازی؛الزام همگرایی بهتر شورای شهر کلانشهرها با آموزش و پرورش

زندگی کنونی شهری نیاز به قوانین و ارتباطات خاصی دارد و هرگونه قصور و نادیده گرفتن قوانین، می تواند ناهنجاری های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را ایجاد کند.

پس برای جلوگیری از ایجاد چنین ناهنجاری هایی که به تبع آسیب های فراوانی را به بطن جامعه وارد می کند، باید به شهروندان آن جامعه، قوانین مربوط به شهرنشینی آموزش داده شود و چه بهتر که این آموزش ها از دوران کودکی در یک کودک نهادینه شده و شکل گرفته تا هر چه او بیشتر قد می کشد، آشنایی او با لزوم تبعیت از قوانین فرهنگ شهرنشینی و انجام قوانین مربوط به شهرنشینی بیشتر شود.

آموزش فرهنگ شهرنشینی کلید اصلی پیشرفت و توسعه یک جامعه محسوب می شود و همه کشورهای در حال توسعه نیز باید آموزش این فرهنگ را که عامل اصلی توسعه اجتماعی و حتی توسعه فرهنگی و اقتصادی بوده را به عنوان یک اصل مهم در نظر بگیرند.

در این بین آموزش و پرورش می تواند نقش بسزایی در پررنگ شدن فرهنگ شهرنشینی داشته باشد؛ این ارگان می تواند در کنار آموزش شیوه های تدریس نوین به معلمان موجب شود که آموزش مفاهیم شهروندی و زندگی شهرنشینی به کودکان به عنوان آینده سازان جامعه، به خوبی انتقال داده شود.

آن هم وقتی آموزش مفاهیم شهروندی به کودکان در واقع زمینه ساز داشتن شهر و جامعه ای سالم است.

در این راستا نیز آموزش و پرورش با برگزاری جشنواره ها و استفاده از برترین کارشناسان و مشاوران کودک، کارگاه های تخصصی برگزار کند.

ضمن این که انجام مشاوره هایی ویژه والدین در راستای تربیت آن ها برای مهم دانستن فرهنگ شهرنشینی و آشنایی با این فرهنگ، می تواند بسیار کارساز باشد.

ارگان دیگری که در کنار آموزش و پرورش می تواند نقش اساسی در فرهنگ شهرنشینی داشته باشد، شهرداری ها هستند؛ ضمن این که ایجاد فرهنگ شهروندی از کودکی توسط آموزش و پرورش، در پیشبرد اهداف شهرداری ها تاثیر بسزایی دارد.

بر این اساس نیز همگرایی و ارتباط موثر بین آموزش و پرورش و شهرداری ها می تواند بر توسعه امنيت و مشارکت های اجتماعی و فرهنگی بیفزاید.

شهرداری ها نیز مانند آموزش و پرورش می تواند با ایجاد زیر ساخت لازم در راستای برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی مورد نیاز شهروندان در مورد آداب و اصول صحیح شهروندی، در اصلاح یکسری رفتار افراد جامعه تاثیرگذار باشند.

پس ارتباط و همگرایی بین این دو ارگان در ایجاد فرهنگ شهروندی و نهادینه کردن تبعیت از قوانین فرهنگ شهرنشینی و انجام قوانین مربوط به شهرنشینی موثر است.