انتشار شاهکاری از ادبیات داستانی آفریقا با ترجمه دکتر عباس امام
انتشار شاهکاری از ادبیات داستانی آفریقا با ترجمه دکتر عباس امام

رمان «دانه‌ای گندم، سرگذشت یک انقلابی‌نما» نوشته جیمز نگوگی با ترجمه دکتر عباس امام، عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، در انتشارات راه معاصر چاپ و منتشر شد. عباس امام در گفت‌وگو با ایسنا در این باره اظهار کرد: این کتاب فعلا در ۱۰۰۰ و با قیمت صد هزار تومان چاپ و منتشر شده است […]


رمان «دانه‌ای گندم، سرگذشت یک انقلابی‌نما» نوشته جیمز نگوگی با ترجمه دکتر عباس امام، عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، در انتشارات راه معاصر چاپ و منتشر شد.

عباس امام در گفت‌وگو با ایسنا در این باره اظهار کرد: این کتاب فعلا در ۱۰۰۰ و با قیمت صد هزار تومان چاپ و منتشر شده است و از هفته آینده به صورت دیجیتالی انتشار پیدا می‌کند.
وی ادامه داد: همچنین در آخر کتاب نقدی از یک ناقد بسیار برجسته به نام یوستیس پالمر ترجمه و اضافه کرده‌ام که به فهم اثر کمک شایانی می‌کند.
امام در معرفی نویسنده رمان، گفت: جیمز نگوگی رمان‌نویس، نمایشنامه‌نویس و منتقد ادبی آفریقایی اهل کنیا است. او نامدارترین رمان‌نویس کشورهای شرق آفریقا و بیش از ۵۰ سال استاد ادبیات در دانشگاه‌های انگلیس و آمریکا است.

به گفته این استاد دانشگاه، درونمایه آثار نگوگی عمدتا اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است به ویژه در ارتباط با مبارزات ضداستعماری مردم کنیا، فساد سیاسی، خرافات مذهبی، فقر و تبدیل برخی رهبران مبارزات ضداستعماری به مستبدین جدید جامعه جمله سرلوحه «دانه‌ای گندم، سرگذشت یک انقلابی‌نما» بیانگر همین رویکرد او است، تقدیم به کشاورزانی که زمانی علیه استعمار بریتانیا جنگیدند اما اکنون شاهد آن هستند که تمام آن چه به‌خاطرش جنگیده‌اند کنار گذاشته شده است.
امام با بیان این که نگوگی به‌رغم آفریقایی بودن به دلیل دستاوردهای چشمگیر ادبیات داستانی خویش بارها در آمریکا جوایزی دریافت کرده است خاطرنشان کرد: «دانه‌ای گندم، سرگذشت یک انقلابی‌نما» نمایشگر زندگی یکی از مردم کنیا در فراز و نشیب مبارزان ضداستعماری است که نزد مردم چنان یک قدیس مبارز محسوب می‌شود. اما روند داستان نشان می‌دهد که قضایا به صورتی دردآور به‌ گونه‌ای دیگر بوده است.
استاد ترجمه و زبان انگلیسی دانشگاه شهید چمران اهواز همچنین با اشاره به مضمون این کتاب، توضیح داد: رمان «دانه‌ای گندم، سرگذشت یک انقلابی‌نما» رمانی تاریخی، سیاسی با درون‌مایه‌های عاشقانه است. این رمان نسبتا طولانی و نسبتا پیچیده و تودرتو در واقع بازتاب آمادگی مردم کنیا در شرق آفریقا در چهار روز مانده به برگزاری مراسم سالگرد استقلال کشور خود از بریتانیا در سال ۱۹۶۳ است. نویسنده با ارجاعات پیاپی به تاریخ پیچیده مبارزات مردم کنیا خواننده را با مجموعه گسترده‌ای از اطلاعات عمومی درمورد کنیا و نیز داده‌های لازم برای شناخت شخصیت‌های رمان آشنا می‌کند.
به گفته وی، نکته محوری داستان سرنوشت مردم روستای تابای در دوران مبارزات استقلال‌طلبانه و در عین حال سرگذشت‌های غریبی است که بر بسیاری از مردمان سیاه‌پوست و سفیدپوست آن کشور می‌رود.

عباس امام

امام ادامه داد: شخصیت محوری داستان به نام موگو در حالی که مردم وی را یک انقلابی نستوه تصور کرده و همگان قصد دارند در سالگرد پیروزی جنبش استقلال‌طلبانه ملی خود از وی سپاسگزاری کنند، رازی مهیب و ناگفته را افشا می‌کند. موگو در حضور همه اعتراف می‌کند قضیه طور دیگری بوده و او در واقع خود عامل لو دادن، دستگیری و اعدام رهبر مبارزات مردم محل به نام کی هیکا بوده است! موگو توجیهات خاص خود را نیز مطرح می‌کند و اینجاست که خواننده باید خود تصمیم بگیرد که موگو را یک انقلابی‌نما بداند یا خیر. در رمان، با مجموعه‌ای از شخصیت‌هایی روبه‌رو می‌شویم که هر یک در فرایند دوران مبارزات سیاسی به سرنوشت‌هایی شگفت‌انگیز و غریب دچار می‌شوند.
وی در پایان نیز گفت: گفتنی است که جیمز نگوگی جزو نامزدهای دریافت نوبل ادبی در سال جاری است.
انتهای پیام