عصر خوزستان: شته مینای صُبی قدمتی بالغ بر ۷۰۰ سال دارد و منحصراً توسط اقلیت دینی صابئین مندایی در شهر اهواز توسط استادان این رشته انجام می‌شود. این هنرمندان زبردست ب‍‍ا بهره گیری از المان‌های بومی و با ظراف‍ت‌ خ‍‍اص‍‍ی،‌ ن‍ق‍ش ه‍‍ای‌ ن‍خ‍ل‌، ق‍‍ای‍ق‌ و ش‍ت‍ر را ب‍ر روی‌ م‍ی‍ن‍‍ای‌ ری‍خ‍ت‍ه‌ ش‍ده‌ ب‍ر ق‍ط‍ع‍‍ات‌ طلا […]

عصر خوزستان:

شته مینای صُبی قدمتی بالغ بر ۷۰۰ سال دارد و منحصراً توسط اقلیت دینی صابئین مندایی در شهر اهواز توسط استادان این رشته انجام می‌شود. این هنرمندان زبردست ب‍‍ا بهره گیری از المان‌های بومی و با ظراف‍ت‌ خ‍‍اص‍‍ی،‌ ن‍ق‍ش ه‍‍ای‌ ن‍خ‍ل‌، ق‍‍ای‍ق‌ و ش‍ت‍ر را ب‍ر روی‌ م‍ی‍ن‍‍ای‌ ری‍خ‍ت‍ه‌ ش‍ده‌ ب‍ر ق‍ط‍ع‍‍ات‌ طلا و نقره، درآورده‌ و دس‍ت‍ب‍ن‍د، ح‍م‍‍ای‍ل، گ‍ردنب‍ن‍د و س‍ی‍ن‍ه‌ ری‍ز، گ‍وش‍واره‌ و ‌ان‍گ‍ش‍ت‍ر می سازند و همه مراحل ساخت، توسط دست انجام می گیرد.

به طور معمول مینای صبی به عراق، کویت و استرالیا صادر شده و در اهواز هم به صورت سفارشی بسته به دلخواه مشتریان کار انجام می‌شود. ای‍ن‌ ‌آث‍‍ار ‌ع‍لاوه‌ ب‍ر ج‍ن‍ب‍ه‌ ‌اق‍ت‍ص‍‍ادی، دارای‌ ‌ارزش‌ ‌ه‍ن‍ری‌ ب‍س‍ی‍‍اری هستند. صابئین یا  پیروان حضرت یحیی (ع) هستند.

طرح‌هایی که این افراد صنعتگر بر روی کارهای خوداستفاده می‌کنند برگرفته از فرهنگ و آداب و سنت‌های بومی منطقه است. اهواز به عنوان شهر ملی میناکاری صابئین در سطح کشور ثبت شده است.

منبع: ایرنا