یک مربی درباره فعالیت ورزشی در دوران قاعدگی زنان توضیحاتی ارائه داد. پریسا شاپوری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص ورزش زنان در دوران قائدگی، اظهار کرد: به علت افزایش و کاهش هورمون‌های زنانه استروژن و پروژسترون در دوران قاعدگی زنان عواملی چون بدخلقی، مشکلات پوستی، بی‌انرژی بودن و درد بدنی ایجاد می‌شود. در این […]


یک مربی درباره فعالیت ورزشی در دوران قاعدگی زنان توضیحاتی ارائه داد.

پریسا شاپوری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص ورزش زنان در دوران قائدگی، اظهار کرد: به علت افزایش و کاهش هورمون‌های زنانه استروژن و پروژسترون در دوران قاعدگی زنان عواملی چون بدخلقی، مشکلات پوستی، بی‌انرژی بودن و درد بدنی ایجاد می‌شود. در این دوران، کمبود استروژن باعث کاهش سطح انرژی و بی‌حوصلگی‌ می‌شود و برعکس هر چقدر سطح استروژن به تعادل برسد، شخص پرانرژی‌تر می‌شود.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا ورزش در زمان قاعدگی مناسب است یا خیر؟ گفت: خیلی از ورزشکاران در این دوران با این سوال مواجه هستند و حتی برخی احساس‌شان این است که باید در این مدت تمرین نکنند اما نکته جالب این است که بیشتر ورزشکارانی که در مسابقات المپیک مدال کسب کرده‌اند، در زمان قاعدگی خود بوده است. در دوران قاعدگی به علت آزادشدن هورمون‌ها، قدرت زنان افزایش پیدا می‌کند و از نظر تمرینی نیز می‌توانند نتیجه مثبتی به همراه داشته باشد که در هر فرد متفاوت است. به علت حساسیت بالای اعصاب در این دوران، بهتر است با ورزش کردن سطح اکسیژن عضلات را افزایش داد تا از انقباض و درد عضلات کاسته شود.
این مربی ورزشی درباره این‌که فعالیت ورزشی در زمان قاعدگی چه علائمی را کاهش می‌دهد؟ افزود: ورزش در این دوره زمانی حساس می‌تواند از جمله نوسانات خلقی، افسردگی، بی‌حوصلگی و کم انرژی بودن را کاهش دهد.
وی همچنین درباره انجام نوع فعالیت‌های ورزشی در دوران قاعدگی، خاطرنشان کرد: فرد می‌تواند ورزش مورد علاقه خود را ادامه دهد، البته با فشار خیلی کمتری‌ تا به فرد آسیبی وارد نشود. بهترین حالت ورزش پیاده‌روی ملایم یا انجام حرکات یوگایی است.
شاپوری درباره‌ این‌که در این دوران بهتر است چه فعالیت‌هایی انجام نشوند، عنوان کرد: ورزش‌هایی مانند وزنه‌برداری سنگین، طناب‌زدن طولانی، ورزش‌های پرشی و انفجاری با شدت، پیشنهاد نمی‌شود.
وی در پایان خاطر نشان کرد: در کل با ورزش کردن به علت افزایش هورمون اندورفین (شادی) انرژی و حال خوب دریافت می‌شود و از دردهای بدنی فرد نیز کاسته خواهد شد. نوع تمرین به سلیقه و سابقه تمرینی فرد بستگی دارد. فقط به خاطر داشته باشید که شدت تمرین کم و ملایم باشد.
انتهای پیام