رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز فعالیت‌ها و دستاوردهای این دانشگاه در دو سال گذشته را تشریح کرد. دکتر فرهاد ابول‌نژادیان در مراسم تکریم رئیس سابق و معارفه سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز که امروز (۲۸ آذرماه) برگزار شد، اظهار کرد: دو سال سخت بر ما گذشت و آرزو می‌کنم برای […]


رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز فعالیت‌ها و دستاوردهای این دانشگاه در دو سال گذشته را تشریح کرد.

دکتر فرهاد ابول‌نژادیان در مراسم تکریم رئیس سابق و معارفه سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز که امروز (۲۸ آذرماه) برگزار شد، اظهار کرد: دو سال سخت بر ما گذشت و آرزو می‌کنم برای هیچ رئیس دانشگاهی چنین اتفاقی نیفتد؛ دو سالی که شاید در ۱۰۰ سال گذشته برای هیچ جامعه‌ای اتفاق نیفتاد و هیچ جامعه‌ای با این بحران مواجه نشد.
به گزارش ایسنا، وی افزود: از کمک اعضای هیات علمی، دانشجویان و همه مدافعان سلامت و حمایت تمام قد استانداری خوزستان، سپاه، بسیج جامعه پزشکی، هلال احمر و همه سازمان‌ها که کمک کردند تا کرونا در استان خوزستان جمع شود، تشکر می‌کنم. اگر همدلی و همگرایی در خوزستان نبود این موفقیت‌ها به دست نمی‌آمد.
رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: آنچه در بحث کرونا مهم بود کاهش مرگ و میر بود؛ متوسط مرگ و میر در دنیا با این امکانات ۱.۹۵، در ایران ۲.۱۱ و در خوزستان ۱.۷ بود. با همت مجموعه ستاد استانی مدیریت کرونا از مرگ یک هزار و ۷۰۰ تا یک هزار و ۸۰۰ نفر در استان خوزستان جلوگیری شد.
وی با اشاره به چگونگی حضور خود در این سمت، گفت: زمانی که رئیس دانشکده علوم پزشکی شوشتر بودم، طی تماسی از سوی وزیر بهداشت وقت از من خواسته شد رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز شوم و تا زمان ابلاغ حکم صحبتی با کسی نداشته باشم و عصر  همان روز حکم من ابلاغ شد. من مصاحبه نرفتم و اتاق فکر یا تخریبی تشکیل ندادم و هیات رئیسه‌ای نچیدم. پس از شناخت از مدیران، برخی مدیران را تغییر دادم و برخی را نگه داشتم که با کرونا مواجه شدیم.
ابول‌نژادیان بیان کرد: می‌دانستیم که لاجرم کرونا وارد استان خوزستان می‌شود بنابراین باید پرسنل و پزشکان آموزش می‌دیدند و زیرساخت‌ها فراهم می‌شد و آگاهی مردم در این زمینه افزایش می‌یافت. نخستین بیماران مبتلا به کرونا در کشور در ۲۹ بهمن‌ماه و در خوزستان ۵ اسفندماه شناسایی شدند.
وی افزود: در این شرایط حتی یک کارخانه ماسک در خوزستان وجود نداشت. با سختی ماسک پرسنل را تهیه می‌کردیم. بسیج جامعه پزشکی و سپاه حضرت ولی‌عصر(عج)، باشگاه جهان‌آرا را به محیط تولید ماسک تبدیل کردند. با پلاستیک فریز و استفاده از دست به عنوان قالب و با هویه دستکش تولید می‌شد. در شرایطی بودیم که از سه نقطه وسایل مورد نیاز ماسک تهیه می‌شد و در کارگاهی در شهریار به ماسک تبدیل می‌شد و اگر یک روز ساعت ۶ صبح پرواز به زمین نمی‌نشست، ماسک پرسنل تامین نمی‌شد.
رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: با اقدامات انجام شده، اکنون خوزستان صادرکننده ماسک به ۱۴ کشور است.
وی بیان کرد: کارخانه تولید مواد ضد عفونی کننده سال‌ها تعطیل بود و مواد ضد عفونی کننده و الکل در داروخانه‌ها نبود. در این شرایط، الکل با خلوص ۹۶ درصدی را در بشکه‌های ۲۰۰ لیتری از کارخانه تولید الکل تحویل می‌گرفتیم و همکاران معاونت غذا و دارو خلوص آن را به ۷۰ درصد تبدیل می‌کردند و الکل را در بشکه‌های ۲۰ لیتری به داروخانه‌ها تحویل می‌دادند. کارخانه‌های نوشابه‌سازی خوزستان را به مراکز تولید الکل تبدیل کردیم تا الکل در بسته‌بندی‌های با ابعاد کوچک در اختیار مردم قرار بگیرد.
ابول‌نژادیان افزود: در آن زمان تنها یک کارخانه تولید لباس حفاظت فردی در خوزستان داشتیم که روزانه یک هزار لباس تولید می‌کرد. شرکت‌های فناور، مواد اولیه آن را تامین می‌کردند و توسط خیاط ها، تلاش شد حداقل ۳ هزار لباس در روز تولید شود.
وی بیان کرد: در این شرایط و در وضعیتی که زیرساخت‌ها به شدت دچار مشکل بود، مدیریت را در دست گرفتیم. در آن زمان بیمارستان‌های رازی، سینا، ماهشهر، باغملک و اندیمشک حتی یک دستگاه اکسیژن‌ساز و سی تی اسکن نداشتند.
رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: با تلاش‌های انجام شده در حوزه این دانشگاه ۲۱ دستگاه اکسیژن‌ساز، هفت دستگاه سی تی اسکن و پنج تانکر بزرگ اکسیژن در بیمارستان‌های بزرگ نصب شد.
وی با اشاره به کنترل ورودی‌های استان خوزستان افزود: با مدیریت ستاد استانی مدیریت کرونا تمام مرزها کنترل شدند. در عید سال ۹۹، ارتش در شمال استان خوزستان (ورودی از سمت اندیمشک) مستقر و وردی استان کاملا مسدود شد. ما می‌دانستیم کرونا وارد استان می‌شود بنابراین این کارها برای داشتن زمان مناسب برای کامل کردن زیرساخت‌ها، افزایش آموزش مردم و تهیه ماسک و دیگر ملزومات بود.
ابول‌نژادیان افزود: این اقدامات موجب شد با وجود اینکه کشور در اسفندماه و فروردین‌ماه درگیر پیک بود، پیک خوزستان از اردیبهشت‌ماه و به دلیل حضور مردم در بازارها و دید و بازدیدهای عید فطر رخ دهد. 
رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در پیک اول با کمبودهای زیادی مواجه شدیم اما با هر سختی از آن پیک گذشتیم. حتی یک نفر از کادر درمان کم‌کاری نکرد یا عقب ننشست و عنوان نکردند که بر سر بالینن بیمار مبتلا به کرونا نمی‌روند. کادر درمان آگاهانه بالای سر بیمار می‌رفتند و خطر می‌کردند در حالی که حتی نمی‌دانستیم چه درمان‌هایی موثر هستند و واکسنی نیز نبود.
وی افزود: پیک دوم بسیار آرام‌تر بود اما پیک سوم همراه با سوش انگلیسی بود. در سوش ووهان هر ۲۱ روز یک بار آمار بیماران دو برابر می‌شد اما در سوش انگلیسی هر ۱۲ روز تعداد بیماران دو برابر می‌شد.
ابول‌نژادیان گفت: در فاز اول، یک هزار و ۸۰۰ تخت برای بیمارستان‌های خوزستان تعریف شد اما با بروز سوش انگلیسی، تا ۲ هزار و ۱۰۰ بیمار نیز در بیمارستان‌ها بستری شدند. در این شرایط سعی کردیم بیمارستان‌های بزرگ را درگیر کرونا نکنیم اما به اجبار مجبور شدیم این بیماران را در این بیمارستان‌ها نیز بستری کنیم.
وی بیان کرد: در مواجهه با سوش انگلیسی، کمیته علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور آنالیز زیادی انجام داد و پزشکان شهرستان‌ها را توجیه می‌کردند و اشکالات را تذکر می‌دادند و خوش درخشیدند. شرایط مرگ و میر در خوزستان محصول تلاش‌ها و آموزش‌های این کمیته است. روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی نیز شبانه‌روزی زحمت کشیدند.
رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در پیک سوش انگلیسی، در انگلیس که به ازای هر یک هزار نفر پنج تخت دارد، تختی برای بیماران نداشتند این در حالی است که اگر همه تخت‌های خوزستان را روی هم بگذاریم به ازای هر یک هزار نفر ۱.۸ تخت داریم. در این شرایط، در کمیته علمی با درمان بیماران با روش‌های مختلف، نتایج خوبی به دست آمد و طرح ایجاد کلینیک‌های سرپایی تزریق رمدسیویر همراه با سایر داروها به وزیر بهداشت ارائه و مجوز آن در کمیته علمی کشور مصوب و این کلینیک‌ها در کشور شکل گرفت.
وی افزود: البته این کار خلاف رویه ستاد ملی مقابله با کرونا بود و من با مسئولیت خودم این کار را در قالب طرح پژوهشی انجام دادم. این موضوع بزرگ‌ترین افتخار این دانشگاه در کنترل کرونا بود که به گفته وزیر بهداشت، کشور را نجات داد.
ابول‌نژادیان گفت: پس از خوش خیالی وزیر کشور وقت با وجود اعلام وزارت بهداشت در خصوص عدم بازگشایی‌ها و سفرهای نوروزی، مجوز سفرها داده شد و کشور درگیر پیک شد. در سطح کشور ۱۴۲ هزار تخت وجود دارد اما با راه‌اندازی کلینیک‌های سرپایی تزریق رمدسیویر، بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر درمان شدند.
وی بیان کرد: با این اقدام در خوزستان کسی بدون تخت، دارو، پزشک و پرستار و اکسیژن نماند و همه از خدمات حوزه سلامت بهره‌مند شدند.
رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: پس از آن پیک چهارم در کشور اتفاق افتاد و انتظار داشتیم اردیبهشت‌ماه یا خردادماه امسال با این پیک مواجه شویم. با وجود اینکه در این بازه زمانی، عید فطر را داشتیم اما تلاش‌های حوزه بهداشت و حضور در منازل شیوخ برای بستن مضیف‌ها، موجب شد این پیک در خوزستان رخ ندهد.
وی افزود: پیک سوش انگلیسی دو ماه در خوزستان زمین‌گیر شد. این موضوع به دلیل این است که از همه مسافران از مبداء خوزستان تست گرفته می‌شد به گونه‌ای که روزانه تا ۲۷ هزار تست هم انجام شد. هیچ استانی چنین کاری انجام نداد.
ابول‌نژادیان با اشاره به ایجاد همگرایی خوب در خوزستان گفت: موج دلتا بسیار سخت بود و هر هفت روز تعداد بیماران دو برابر می‌شد و تا ۳ هزار و ۱۰۰ بیمار بستری در خوزستان داشتیم به گونه‌ای که ۵۹ درصد تخت‌های بیمارستانی به دلیل کرونا اشغال شد. با توجه به فراهم شدن زیرساخت‌ها، تامین تجهیزات مورد نیاز، آمادگی بیشتر کادر درمان و آموزش بیشتر مردم، مرگ و میر در خوزستان مدیریت شد. برخی روزها تا ساعت دو و سه بامداد در بیمارستان‌ها می‌ماندیم   تا زمانی که برای بیماران تخت فراهم نمی‌شد به منزل نمی‌رفتیم.
وی بیان کرد: خوشبختانه با سربلندی در حال تحویل این شرایط به دکتر سرمست هستیم. روزی که این سمت را تحویل دادم تنها در خوزستان یک مورد بستری داشتیم و تعداد بیماران مثبت قطعی کمتر از ۵۰ نفر هستند. بیمارستان رازی اهواز را نیز به چرخه خدمات عادی برگرداندیم و دو شب پیش نخستین تولد غیر کرونایی در این بیمارستان انجام شد.
رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه کرونا ۸۰ درصد وقت ما را گرفته بود، افزود: با این وجود تا حد امکان در حوزه زیرساختی دانشگاه تلاش کردیم. هشت شهر خوزستان بیمارستان نداشتند و هنوز برخی از این شهرها دچار مشکل هستند. در مدت اخیر در حمیدیه یک بیمارستان محلی به بهره‌برداری رسیده اما هنور افتتاح رسمی آن انجام نشده است. بیمارستان‌های محلی هویزه و هفتکل افتتاح شدند و بیمارستان محلی اندیکا تکمیل شده است و کمتر از یک ماه دیگر آماده بهره‌برداری است.
وی گفت: شهرستان باوی با ۱۲۰ هزار نفر جمعیت بیمارستان نداشت که بیمارستان آن با ظرفیت ۱۴۰ تخت توسط بنیاد خیریه آیت‌الله سیستانی در حال احداث است. بندر امام(ره) نیز بیمارستان نداشت که یک شرکت به عنوان خیر در حال کار است و در یکی دو سال آینده بیمارستان این شهر تکمیل می‌شود.
ابول‌نژادیان گفت: در کرخه و دهدز نتوانستیم بیمارستان محلی ایجاد کنیم اما می‌توان در پنج شش ماه بیمارستان محلی ایجاد کرد. مردم این شهرها به بیمارستان نیازمند هستند که امیدوارم این کار ادامه یابد.
وی افزود: بیمارستان باغملک در ۱۲ سال ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما در یک سال این بیمارستان تکمیل شد. احداث بیمارستان بهبهان از سال ۶۵ شروع شده بود و در مرحله پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد بود که اکنون دو فاز آن با حدود ۱۲۰ تخت وارد مدار شده است.
رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: احداث بیمارستان بستان از سال ۷۶ آغاز شده بود که آن را تکمیل کردیم و در چرخه ارائه خدمات است. روند احداث بیمارستان الوار گرمسیری نیز از سال ۹۵ متوقف شده بود که آن را تکمیل کردیم و در حال ارائه خدمت به مردم است.
وی افزود: در مورد پروژه دانشکده دندانپزشکی و اورژانس بیمارستان امام(ره) و بیمارستان سینا مشکلاتی با پیمانکار داشتیم که اورژانس بیمارستان امام(ره) در کمتر از ۹ ماه احداث و تحویل داده شد. اورژانس بیمارستان سینا  نیز احداث و تنها بخش آسفالت محل دسترسی آن باقی مانده است. کارهای قانونی دانشکده دندانپزشکی نیز شش ماه طول کشید که احتمالا بهمن‌ماه این پروژه تکمیل شود. هنوز درگیر کارهای حقوقی دانشکده داروسازی هستیم که امیدوارم خلع ید پیمانکار انجام شود.
ابول‌نژادیان گفت: اورژانس بیمارستان مسجدسلیمان نیز ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. اورژانس بیمارستان مادر رامهرمز نیز آماده افتتاح است و تنها تجهیزات آن باید تامین شود.
وی با اشاره به ایجاد پارک علم و فناوری، افزود: در مدت شش ماه ۴۰ تخت ICU در بیمارستان امام (ره) به بهره‌برداری رسید. ایجاد ۸۰ تخت ICU در بیمارستان گلستان نیز آغاز شده که نیمی از آن در مرحله ۹۰ درصد پیسرفت است و ماه آینده وارد ارائه خدمت می‌شوند. پیرو مصوبات سفر رئیس جمهور، ۳۰ میلیارد تومان از سازمان برنامه و بودجه دریافت کردیم و ۳۰ میلیارد تومان برای فاز دوم پیش‌بینی شده است. این موارد بخشی از پروژه‌هایی هستند که انجام شده‌اند.
رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه آموزش، بیان کرد: مرکز مهارت‌های دانشکده پزشکی وارد مدار شده است. پنج رشته کارشناسی ارشد، یک رشته دستیار تخصصی پزشکی، دو رشته تکمیلی علوم آزمایشگاهی و دو رشته فوق تخصصی نیز به مجموعه دانشگاه افزوده شده‌اند.  
وی با اشاره به افزودن یک هزار و ۳۰۰ دانشجو به مجموعه این دانشگاه، گفت: پذیرش دانشجویان بین‌الملل مغفول مانده بود که با اقدامات انجام شده تاکنون ۱۶۰ دانشجوی بین‌الملل از کشورهای مختف دنیا در حال تحصیل در این دانشگاه هستند که این کار علاوه بر ارزآوری، موجب می‌شود این افراد مبلغان این دانشگاه در کشورهای همسایه باشند.  
ابول‌نژادیان افزود: دانشگاه علوم پزشکی اهواز در سال ۲۰۱۹ بین دانشگاه‌های جهان اسلام، رتبه ۱۱ را در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور داشت که اکنون در رتبه هشت قرار داریم و سه رتبه ارتقا در دو سال، کم نیست.
وی با بیان اینکه کالج زبان فارسی و انگلیسی نیز در این دانشگاه راه‌اندازی شده است، افزود: در حوزه پژوهش نیز در سال ۹۹ رتبه فناوری دانشگاه ۱۶ رتبه ارتقا داشته است. کسب رتبه سوم در مطالعات اپیدمیولوژی نیز از دیگر موفقیت‌های به دست آمده در این حوزه است.
رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: تا قبل از سال ۲۰۱۹ هیچ دانشمند یک درصد بین اعضای هیات علمی نداشتیم اما اکنون هفت دانشمند پر استناد دنیا بین اعضای هیات علمی این دانشگاه قرار دارند این در حالی است که دانشگاه علوم پزشکی شیراز که دانشگاه بزرگی است تنها یک دانشمند این چنینی دارد. برای نخستین بار مقالات منتشر شده نیز چهار رقمی شد.
وی بیان کرد: در حوزه فوریت‌های پزشکی نیز سه بالگرد در دزفول، بهبهان و اهواز مستقر است و تنها به یک بالگرد دیگر  در ایذه نیاز داریم.
ابول‌نژادیان افزود: نخستین پیوند موفقیت‌آمیز قلب نیز در خوزستان انجام شد. دو قلب نیز با جت به تهران ارسال شد و جان دو نفر را نجات دادند. پیوند کلیه نیز در سال ۹۹ نسبت به سال قبل از آن ۹۰ درصد و امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد رشد داشته است بنابراین سالانه به طور متوسط ۶۵ درصد رشد در این زمینه داشته‌ایم.
رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در زمینه صنعتی شدن سلف سرویس دانشجویان و خوابگاه‌ها و ورزش دانشجویان اقدامات خوبی انجام شده است. در  بحث امور مالی در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ نیز ۱۷۶ میلیارد تومان تهاتر مالی انجام شد که آورده برای ما است.  پرداختی‌های خوبی نیز در این مدت داشتیم.
ابول‌نژادیان افزود: امیدوارم هیات رئیسه جدید با راه‌اندازی بیمارستان شفا، کلنگ‌زنی بیمارستان جایگزین رازی، مرکز جامع قلب و بیمارستان مادر این مجموعه را رشد و ارتقا  دهند. در قانون بودجه مجوز احداث بیمارستان یک هزار تختخوابی را داشتیم که با پیگیری نمایندگان مجلس سال گذشته ۴۰ میلیارد تومان برای این کار اختصاص داده شد. به دلیل اینکه ۱۰ هکتار زمین برای این کار پیدا نشد، ۴۰۰ تخت به عنوان بیمارستان جایگزین رازی در کیانشهر در نظر گرفتیم که کارهای اولیه انجام و امیدواریم کلنگ‌زنی شود. طراحی و انتخاب مشاور مرکز جامع قلب با ۴۰۰ تخت در فرهنگ‌شهر نیز انجام شده و امیدوارم به زودی کار آن آغاز شود. ۱۵۷ تخت نیز کنار بیمارستان ابوذر به عنوان بیمارستان مادر برای تکمیل بیمارستان مادر و کودک پیش‌بینی شده است.
وی افزود: امیدوارم فاز دوم مگا ای سی یو بیمارستان گلستان نیز زودتر ادامه پیدا کند. مجوز داروخانه آموزشی امام جعفر امام صادق(ع) را نیز از دو سال پیش پیگیری می‌کردم اما این کار راکد ماند که امیدوارم این مساله حل شود.
انتهای پیام