جلیلی: هر چه مسئولان بیشتر زیر بار مسئولیت بروند، فشار از دوش مردم کم می‌شود
جلیلی: هر چه مسئولان بیشتر زیر بار مسئولیت بروند، فشار از دوش مردم کم می‌شود

سعید جلیلی گفت: اگر صحبت از جهش و پیشرفت ایران می‌شود، نیازمند تلاش و جهادی بزرگ است که باید بار اصلی آن بر دوش مسئولان باشد؛ هر چه مسئولان بیشتر زیر بار مسئولیت‌ها بروند، فشار از روی دوش مردم کم خواهد شد. سعید جلیلی امروز (۲۵ خردادماه) در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم خوزستان اظهار کرد: […]


سعید جلیلی گفت: اگر صحبت از جهش و پیشرفت ایران می‌شود، نیازمند تلاش و جهادی بزرگ است که باید بار اصلی آن بر دوش مسئولان باشد؛ هر چه مسئولان بیشتر زیر بار مسئولیت‌ها بروند، فشار از روی دوش مردم کم خواهد شد.

سعید جلیلی امروز (۲۵ خردادماه) در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم خوزستان اظهار کرد: استان خوزستان عرصه ظهور تمدن‌های بزرگ ایران زمین، مدفن سه پیامبر بزرگ الهی و پایگاه تشیع است. این استان زادگاه علمای بزرگ، سرزمین قیام و جهاد عشایر غیور عرب در مقابل استعمار انگلستان و قیام مردم بختیاری در زمان مشروطه است. خوزستان همچنین سرزمین حماسه‌های بزرگ در دوران دفاع مقدس است.
به گزارش ایسنا، وی افزود: استان خوزستان امروز آیینه‌ای از حماسه‌های ملت ایران در دفاع مقدس است و هر جای ایران اسلامی که حضور پیدا می‌کنیم، آن شهر یا روستا مفتخر است که شهیدی را تقدیم ایران و انقلاب اسلامی کرده که مشهد آن شهید، خوزستان بوده است.
این نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: روزگاری ملت ایران دست به دست هم داد تا خوزستان را از وجود متجاوزان آزاد کند و خون شهدای عزیز ایران در جای جای ایران اسلامی گواه این مطلب است.
جلیلی عنوان کرد: استان خوزستان از یک سو، ویترینی از تمام قابلیت‌ها، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بسیار خوب در زمینه‌های مختلف است و از سوی دیگر آینه‌ای از نابسامانی‌ها و سوءمدیریت‌ها است. نفت، گاز، شیلات و گردشگری از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بسیار خوب استان خوزستان است که متاسفانه از آن‌ها به خوبی استفاده نشده است.
وی با بیان اینکه امروز در آستانه یک انتخاب قرار داریم، گفت: این انتخاب، انتخابی است که می‌خواهیم با آن نشان دهیم آیا تنها به حداقل‌ها اکتفا می‌کنیم تا تنها کشور به شکل روزمرگی اداره شود یا اینکه بنای ما بر این است که همه توانمندی‌های کشور و فرصت‌های کشور به بهترین شکل مدیریت شود تا مردم طعم و لذت رفاه را بهتر بچشند.
این نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ادامه داد: امروز با دو نگاه برای آینده کشور به ویژه در چهار سال آینده مواجه هستیم. ما معتقد هستیم فرصت‌هایی که در خوزستان وجود دارد، فرصتی برای همه کشور فراهم می‌کند تا در چهار سال آینده ایران را به قله‌ای از پیشرفت، رفاه و جهش برسانیم. این موضوع، امری ممکن است که نیازمند برنامه است و در کنار برنامه، به باور و اراده نیز نیاز دارد.
جلیلی با اشاره به فعالیت در قالب دولت سایه در هشت سال گذشته بیان کرد: در هشت سال گذشته بارها به خوزستان سفر داشتم و از نقاط مختلف بازدید و در جمع جوانان خوزستانی حضور داشتم. همچنین با دانشجویان خوزستانی مباحثه و در محضر اساتید دانشگاهی استان، جلسات متعددی برگزار کردم. در طول این هشت سال از کارخانه‌ها و مزارع خوزستان بازدید داشتم و با صاحبان صنایع و اصناف جلسات متعددی داشتم.
وی افزود: جمع‌بندی همه این سفرها، ملاقات‌ها و گزارش‌هایی که از میدان داشتم این است که امروز خوزستان می‌تواند یک نمونه برای همه کشور باشد. با بالفعل شدن ظرفیت‌های خوزستان، این استان می‌تواند نه تنها برای خوزستان و کشور، بلکه در برخی از عرصه‌ها برای حل مشکلات منطقه گره‌گشا باشد.
این نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری با بیان اینکه خوزستان می‌تواند مواد غذایی مورد نیاز غرب آسیا را تامین کند، گفت: این موضوع یکی از ظرفیت‌های خوزستان است که باید بالفعل شود و از آن بهره‌مند شد. خوزستان فرصت‌های بی‌نظیری دارد که برخی از آن‌ها منحصر به فرد هستند. آب، خاک، نور و … در خوزستان جمع شده به شکلی که برخی از فرصت‌های خوزستان را تنها می‌توان در چند نقطه محدود در دنیا مشاهده کرد.
جلیلی افزود: فرصت کشاورزی، نفت و گاز، همجواری با کشور عراق، گردشگری، شیلات و صنعت آبزی‌پروری از جمله ظرفیت‌ها و فرصت‌های بسیار ارزشمند خوزستان است و با این فرصت‌ها خوزستان باید یک جهش در شان خود داشته باشد. خوزستان نباید امروز دچار مشکلات و آسیب‌هایی باشد که باورکردنی نیست.
وی تصریح کرد: اگر امروز مردم خوزستان از آلودگی ناشی از گرد و غبار، عدم تامین آب آشامیدنی در برخی از مناطق، سیستم فاضلاب و دفع پسماند نامناسب و بروز پدیده‌های آبگرفتگی در زمان بارش باران رنج می‌برند و اگر حاشیه‌نشینی شکل گسترده‌ای در خوزستان پیدا کرده و برخی از ظرفیت‌های استان مثل شرکت نیشکر هفت تپه به شکلی واگذار شده که مشکلاتی برای مردم ایجاد کرده است، همه نشان‌دهنده آن است که خوزستان محتاج یک نگرش جدید است.
وی با بیان اینکه خوزستان نیازمند نگرشی است که تنها به حداقل‌ها اکتفا نکند، گفت: از فرصت‌های خوزستان باید به بهترین شکل و با برنامه‌ریزی، مدیریت و استفاده شود تا مردم نه تنها مشکلی نداشته باشند بلکه الگویی از رفاه برای سایر مردم کشور باشند. امروز خوزستان نیازمند عزم جدی است تا وجب به وجب آن دوباره آباد شود.
این نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری تصریح کرد: پیشران آبادی خوزستان باید مردم و جوانان خوزستانی باشند. در هشت سال گذشته تحت عنوان دولت سایه تلاش کردیم مسائل خوزستان را شهر به شهر و روستا به روستا بررسی کنیم. امروز باید تلاش همگانی انجام شود تا خوزستان عزیز به قله پیشرفت خود برسد.
جلیلی ادامه داد: در طول این هشت سال اقدامات خوبی انجام شده است. اینکه در این مدت، ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان تسطیح شد یک کار خوب و ارزشمند بود و باید قدردان آن باشیم. البته این کار باید ادامه پیدا کند و تمام ۸۰۰ هزار هکتاری که باید در خوزستان مورد توجه قرار گیرد، به همین شکل پیگیری و تسطیح شود.
وی گفت: تسطیح این ۳۰۰ هزار هکتار علاوه بر زمینه‌سازی برای ایجاد اشتغال جوانان و افزایش درآمد در خوزستان، صرفه‌جویی ۶ میلیارد دلاری در درآمدهای ارزی برای کشور به دنبال داشت.
این نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری افزود: اگر همه ۸۰۰ هزار هکتار در خوزستان و ایلام پیگیری شود، قطعا به سود استان خوزستان و همه کشور خواهد بود. ما معتقد هستیم خوزستان نه تنها می‌تواند غذای ایران را تامین کند، بلکه می تواند غذای غرب آسیا را تامین کند و این یک فرصت است که باید از آن بهره مند شویم.
وی تصریح کرد: مردم خوزستان باید پیش از همه از فعالیت صنایع نفت و گاز و صنایع بالا دستی و پایین دستی این استان منتفع شوند. اولویت اشتغال در این صنایع باید با مردم خوزستان باشد. این صنایع چنان بزرگ هستند و قابلیت ارتقا دارند که علاوه بر مردم استان خوزستان، دیگران نیز می‌توانند در این صنایع شاغل شوند.
جلیلی گفت: همجواری خوزستان با کشور عراق یک فرصت بزرگ و کم‌نظیر است. دو ملت ایران و عراق امروز در بهترین شرایط تاریخی خود هستند. آنچه در راهپیمایی اربعین و سفر چهار میلیون زائر عراقی به ایران می‌گذرد، گواه این موضوع است. باید از این فرصت ارزشمند برای توسعه گردشگری در خوزستان استفاده کرد.
وی ادامه داد: همه فرصت‌ها مورد توجه، تمرکز و پیگیری باشند. اگر از جهش ایران صحبت می‌کنیم باید گفت که جهش ایران بدون جهش تک تک شهرها و روستاها ممکن نیست. جهش ایران با جهش روستاهای حاصلخیز و نعمات و برکات خوزستان ممکن است. هر روستای خوزستان می‌تواند یک سلول جهش کشور باشد و به کانونی برای پیشرفت و رفاه ایران تبدیل شود.
این نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: هر شهر خوزستان می‌تواند یک مرکز برای ارتقای صنعت، کشاورزی و گردشگری کشور باشد. فرصت همجواری با عراق یک فرصت بی‌بدیل است تا خوزستان بتواند دروازه صادرات ایران به عراق و دیگر کشورهای غرب ایران باشد.
وی افزود: ما معتقد هستیم می‌توان این کارها را کرد؛ البته عده‌ای چون نمی‌توانند، می‌گویند نمی‌شود اما ما چون ظرفیت جوانان را دیده‌ایم، می‌گوییم کسانی که حماسه ‌فراوانی در دفاع مقدس و دفاع از حرم آفریده‌اند، می‌توانند در عرصه صنعت، اقتصاد و کشاورزی موفق عمل کنند.
جلیلی با بیان اینکه افزایش بهره‌وری تولید محصولات کشاورزی خوزستان به میزان ۵ میلیون تن در یک برنامه چهار ساله ممکن است، عنوان کرد: خوزستان استانی است که به تنهایی نیاز ۴۵ درصد از شکر کشور را تامین می‌کند و رتبه اول تولید گندم و صادرات خرما را در اختیار دارد. خوزستان همچنین رتبه ششم پرورش جوجه و مرغ گوشتی و رتبه پنجم دامپروری را در اختیار دارد. همه این ظرفیت‌ها در خوزستان می‌توانند جهش داشته باشند.
این نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: اگر صحبت از جهش و پیشرفت ایران می‌شود، نیازمند تلاش و جهادی بزرگ است که باید بار اصلی آن بر دوش مسئولان باشد؛ هرچه مسئولان بیشتر زیر بار مسئولیت‌ها بروند، فشار از روی دوش مردم کم خواهد شد. مردم در کنار مسئولان هستند و باید فرصت‌های شهر و روستای خود را شناسایی کنند و سند پیشرفت شهر و روستای خود را بنویسند.
جلیلی افزود: وقتی صحبت از دولت سایه می‌شود، به معنای آن است که سایه مردم بر سر دولت است و مردم باید سایه به سایه، تحولات و رفتار دولت را دنبال کنند و آن گاه که کار خوبی انجام می‌شود، دولت را کمک کنند و اگر موضوعی مورد غفلت قرار داده می‌شود، باید آن را مطالبه کنند.
انتهای پیام