رئیس بنیاد نخبگان خوزستان گفت: اگر جهاد دانشگاهی می‌خواهد از موفقیت‌های کسب شده خود صیانت کند و آن‌ها را افزایش دهد، بهتر است فعالیت‌های موازی انجام ندهد و وارد فعالیت‌هایی شود که در جاهای دیگر انجام نمی‌شود. علی‌حسین صابری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی که در سال ۵۹ تشکیل شد، در چندین […]


رئیس بنیاد نخبگان خوزستان گفت: اگر جهاد دانشگاهی می‌خواهد از موفقیت‌های کسب شده خود صیانت کند و آن‌ها را افزایش دهد، بهتر است فعالیت‌های موازی انجام ندهد و وارد فعالیت‌هایی شود که در جاهای دیگر انجام نمی‌شود.

علی‌حسین صابری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی که در سال ۵۹ تشکیل شد، در چندین مرحله ماموریت‌های خود را به‌روز کرد و به عنوان یکی از تشکیلات موفق، کارهای بسیار مهمی در زمینه فرهنگ به ویژه نشر کتب علمی و ترجمه انجام داد. همچنین این مجموعه وارد فعالیت‌های علمی و اجرایی شد و بعد از آن بازنگری‌هایی در ماموریت‌های خود داشت.
وی افزود: جهاد دانشگاهی در زمینه پزشکی، بهداشت، درمان، فعالیت‌های تحقیقاتی و گسترش آموزش عالی فعال است و در جاهایی نیز سراغ فعالیت‌هایی رفته که جای خالی آن حس می‌شد. اگر جهاد دانشگاهی بخواهد از موفقیت‌های کسب شده صیانت کند و آن‌ها را افزایش دهد – البته جهاد دانشگاهی نیروهای بسیار خوبی دارد که خیلی خوب فکر می‌کنند -، بهتر است فعالیت‌های موازی انجام ندهد یعنی از فعالیت‌هایی که در مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌ها انجام می‌شود، پرهیز کند و وارد فعالیت‌هایی شود که در جاهای دیگر انجام نمی‌شود.
رئیس بنیاد نخبگان خوزستان با اشاره به موفقیت چشمگیر پژوهشکده رویان، تصریح کرد: وقتی پژوهشکده رویان تشکیل شد و وارد فعالیت‌های بیسیک بسیار مهمی شد، دانشگاه‌ها در این زمینه فعالیت چندانی نداشتند؛ یعنی خلاءای وجود داشت. این موسسه وارد این حوزه شد و بسیار خوب کار کرد و موفقیت بسیار خوب و تاثیرگذاری داشت. این موفقیت به گونه‌ای بود که دانشگاه‌ها نیز به تبعیت از آن، این کار را ادامه دادند. اکنون اگر رویان تعطیل هم شود، فرهنگ آن در زمینه پزشکی مدرن و ناباروری همچنان ادامه خواهد داشت.
صابری تاکید کرد: یکی از کارهای بسیار خوبی که جهاد دانشگاهی می‌تواند انجام دهد این است که به سمت فعالیت‌هایی برود که در دانشگاه‌ها اساسا انجام نمی‌شود و یا اگر انجام می‌شود، با توجه به وجود ماموریت‌های گسترده در دانشگاه‌ها، این فعالیت‌ها به خوبی انجام نمی‌شوند. یکی از این فعالیت‌ها، توجه به فناوری است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به مطرح بودن دانشگاه‌های نسل چهارم، افزود: اکنون دانشگاه‌های نسل چهارم مطرح هستند که ماموریت‌گرا و مسئله‌محور هستند. یعنی صرفا به مسائل پژوهشی و علمی نمی‌پردازند اما دانشگاه‌های ما نسبت به دانشگاه‌های نسل چهارم خارج از کشور مقداری عقب هستند. جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد پیشرو می‌تواند در این زمینه وارد شود و چون پتانسیل خوبی دارد می‌تواند مساله محور و محصول محور باشد؛ هرچند که اکنون نیز تا حدودی اینگونه است.
وی با بیان اینکه بهتر است جهاد دانشگاهی در آموزش عالی کمیت‌گرایی نکند، تصریح کرد: سازمان جهاد دانشگاهی در سال‌های اخیر اقدام به تاسیس موسسات آموزش عالی کرده است؛ به نظر من بهتر است که در این حوزه کمی‌گرایی نکند. اکنون دانشگاه‌های پیام نور و آزاد وارد این حیطه شده‌اند. گسترش کمی آموزش عالی در کشور بسیار زیاد و بیش از حد شده است و این گسترش به گونه‌ای شده که کیفیت و توانمندی فارغ‌التحصیلان برای حل مسائل جامعه را به شدت تحت‌الشعاع قرار داده است و کسی در این مساله تردید ندارد.
رئیس بنیاد نخبگان خوزستان ادامه داد: به نظر من زمینه خوبی نیست که جهاد دانشگاهی بخواهد وارد آموزش عالی شود، رشته‌های جدید تاسیس و دانشجویان زیادی جذب کند. اگر می‌خواهد وارد این حوزه شود بهتر است رشته‌هایی تاسیس کند که در دانشگاه‌ها وجود ندارد و جای آن‌ها خالی است و یا دانشجویان این رشته‌ها در دانشگاه‌ها به خوبی تربیت نمی‌شوند. البته ممکن است جهاد دانشگاهی از این طریق درآمدزایی داشته باشد اما ممکن است در درازمدت خوب جواب ندهد.
صابری با بیان اینکه جهاد دانشگاهی می‌تواند در توانمندسازی دانشجویان، خلا را پوشش دهد، افزود: بسیاری از فارغ‌التحصیلان متناسب با مقطعی که از آن فارغ‌التحصیل می‌شوند از نظر حل مسائل اجتماعی، توانمندی لازم را ندارند که دلایل متعددی دارد؛ اگر جهاد دانشگاهی بتواند این خلا را پوشش دهد به نفع جامعه و خود مجموعه است.
رئیس بنیاد نخبگان خوزستان در پایان گفت: یک سازمان گاهی اوقات به پتانسیل و نیروهای خود محدود می‌شود که این معایب و محاسنی دارد؛ حسن آن این است که امکان تمرکزگرایی و توانمندسازی، بیشتر خواهد بود و عیب آن این است که از نظر ایده‌پردازی و فکری، خود را محدود می‌کند. درست است که جهاد دانشگاهی پیش از این از نیروهای دانشگاهی و شرکتی استفاده می‌کرد اما اکنون به نظر می‌آید کمتر شده و به نیروهای خود محدود شده است. اساسا وقتی قرار است از نیروهای فکری و متخصص استفاده شود، وقتی آن‌ها را محدود کنیم، توانمندی و نتیجه نیز محدود می‌شود اما وقتی یک سازمان خود را آزاد بداند و از هر نیروی متخصصی استفاده کند، توانمندی افزایش پیدا می‌کند.
انتهای پیام