دستگاه ترکیبی «فاروئر کودریز» رونمایی شد/ راندمان تولید نیشکر افزایش می‌یابد
دستگاه ترکیبی «فاروئر کودریز» رونمایی شد/ راندمان تولید نیشکر افزایش می‌یابد

در مراسمی با حضور دکتر ناصری مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، دکتر محمودی عضو هیئت مدیره و جمعی از مدیران نیشکری، دستگاه ترکیبی «فاروئر کودریز» در کشت و صنعت دهخدا رونمایی شد.

به گزارش عصر خوزستان به نقل از روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، این دستگاه که از سوی متخصّصین واحد تجهیزات مکانیکی کشت و صنعت دهخدا ساخته شده، نقش مهمی در افزایش راندمان تولید نیشکر دارد.

ساخت دستگاه «سنگ جمع کن» و «فاروئر ترکیبی» بخشی دیگری از اقدامات این واحد نیشکری در بومی‌سازی تجهیزات کشاورزی است.

هموار شدن مسیر رشد تولید در صنعت نیشکر

در آیین رونمایی از این دستگاه، معاون کشاورزی کشت و صنعت نیشکر دهخدا، ساخت و بومی‌سازی تجهیزات کشاورزی را گامی مهم در صنعت نیشکر برشمرد که مسیر دستیابی به رشد تولید را هموار می‌کند.

دکتر حکیم ناصری به قابلیت‌های دستگاه ترکیبی «فاروئر کودریز» اشاره کرد و گفت، با ساخت این دستگاه، عملیات ایجاد فارو و کودریزی در یک مرحله انجام می‌شود.

کاهش فرسایش خاک، انجام عملیات به‌موقع کشت، کاهش زمان عملیات کشت، کاهش تردد ماشین‌های کشاورزی، کاهش هزینه فارو از مزیّت‌های این دستگاه است که معاون کشاورزی کشت و صنعت دهخدا به آن اشاره کرد.

افزایش راندمان تولید در مزارع نیشکر

ناصری، کالیبره کردن ساده و ریزش دقیق کود را از دیگر قابلیت‌های دستگاه فاروئر کودریز برشمرد و افزود، انجام عملیات‌های فارو و کودریزی در یک مرحله و با یک دستگاه، در کنار کاهش زمان کشت، سبب افزایش راندمان نیز می‌شود.

بر اساس این گزارش، سه مرحله کاشت، داشت و برداشت نیشکر در کشت و صنعت‌های توسعه نیشکر به صورت مکانیزه انجام می‌شود و در همین زمینه نیز اخیرا بانک تجهیزات و ادوات کشاورزی در این صنعت ایجاد شده است.

چند سالی است که بومی‌سازی تجهیزات کشاورزی با بهره‌گیری از توان علمی و پژوهشی نیروهای جوان و خلاق نیشکر در راستای عمل به اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار گرفته است.