آلودگی هوای خوزستان باید در سطح ملی اطلاع‌رسانی شود
آلودگی هوای خوزستان باید در سطح ملی اطلاع‌رسانی شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به صدور اخطاریه برای واحدهای آلاینده و انجام اقدامات قضایی در صورت عدم انجام وظایف گفت: با استاندار خوزستان در خصوص تامین سوخت استاندارد و گاز در کلانشهرها مکاتبه شده است.

داود میرشکار در نخستین سمینار و نمایشگاه فناوری‌های نوین پیشگیری و کاهش آلودگی هوا که امروز (۱۶ بهمن‌ماه) در منطقه ویژه اقتصادی بندر ماهشهر برگزار شد، اظهار کرد: خوزستان مقام نخست در میزان اراضی کشاورزی، تعداد سدها و حمل و نقل جاده‌ای و ریلی و مقام دوم در تاسیسات و اسکله‌ها را دارد. ۳۷ درصد صنایع پتروشیمی کشور در خوزستان قرار دارند و بیش از ۹۰ درصد گاز کشور در خوزستان تولید می‌شود.

به گزارش عصر خوزستان به نقل از ایسنا، وی افزود: ۱۵۰ واحد بزرگ صنعتی، پنج شرکت بزرگ بهره‌برداری نفت و گاز، ۳۸ میدان نفتی فعال، ۱۸ طرح توسعه میدان‌های نفتی و طرح موسوم به مخازن ۲۸گانه نفتی و ۱۰ طرح احداث پالایشگاه نفت و گاز را در خوزستان داریم.

میرشکار گفت: در خوزستان در حوزه آلودگی‌های هوا و آب و خاک چالش‌ها و مشکلات عدیده‌ای داریم؛ چالش‌های عمده در حوزه آلودگی هوا به بحث‌های مربوط به کانون‌های گرد و غبار برمی‌ گردد. هفت کانون گرد و غبار در خوزستان وجود دارد و علاوه بر گرد و غبار با منشأ داخلی، گرد و غبار با منشأ خارجی را هم داریم.

وی با اشاره به آلودگی ناشی از صنایع و منابع متحرک، بیان کرد: فعالیت صنایع و فلرهای نفتی موجب آلودگی هوا به ویژه در اهواز و ماهشهر می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: آلودگی‌های ناشی از آتش‌سوزی نیزارهای تالاب هورالعظیم بعد بسیار گسترده‌ای پیدا می‌کند. با توجه به آتش‌سوزی نیزارهای تالاب هورالعظیم در بخش عراقی، تلاش‌های زیادی برای کمک در مهار آتش کردیم اما با وجود همه پیگیری‌ها، در مهار آن موفق نبودیم.

وی بیان کرد: سوزاندن پسماندها یکی دیگر از عوامل آلودگی هوا به ویژه در اهواز است. آتش‌سوزی در سایت‌های پسماند و همچنین پراکنده کردن پسماندهای عفونی و آتش زدن آن‌ها در مناطق نیز موجب آلودگی هوا می‌شود.

میرشکار گفت: آتش زدن مزارع کشاورزی و نیشکر نیز از دیگر عوامل آلودگی هوا در خوزستان است اگرچه متناسب با هر کدام، اقداماتی انجام شده است.

وی عنوان کرد: عمده اقدامات در حوزه شناسایی، پایش و برگزاری نشست‌ها و کارگروه‌های تخصصی بوده است تا اقدامات متناسب برای کاهش آلودگی هوا انجام و مصوبات پیگیری شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به صدور اخطاریه برای واحدهای آلاینده و انجام اقدامات قضایی در صورت عدم انجام وظایف گفت: با استاندار خوزستان در خصوص تامین سوخت استاندارد و گاز در کلانشهرها مکاتبه شده است.

وی افزود: اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان پایش‌های شبانه‌روزی را در دستور کار قرار داده است و واحدهای آلاینده را شناسایی می‌کند و سپس پیگیری‌های قضایی انجام می‌شود.

میرشکار بیان کرد: در حوزه آلودگی هوا بعضا باید اطلاع‌رسانی‌ها در سطح ملی و استانی انجام شود تا اقداماتی مانند تامین سوخت صنایع به ویژه نیروگاه رامین که آلودگی آن اهواز را متاثر می‌کند، انجام شود.

وی بیان کرد: امسال در اهواز ۱۰۳ روز قابل قبول، ۱۲۴ روز ناسالم برای گروه‌های حساس، ۵۹ روز ناسالم، دو روز بسیار ناسالم و یک روز خطرناک داشتیم اما روز پاک نداشتیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به پیشنهاداتی برای کاهش آلودگی هوا، بیان کرد: تعیین سیاهه انتشار آلاینده‌های هوا، سهم‌بندی منابع آلاینده، تعیین منشأ و سهم منابع آلاینده انتشار ذرات و کربن سیاه و آنالیز شیمیایی آن در ماهشهر با هدف ایجاد سامانه منطقه‌ای، سیاهه انتشار برای شهرهای ماهشهر، آبادان و دزفول و بازنگری آن برای شهر اهواز در دستور کار است.

وی افزود: تسریع و تکمیل اجرای پروژه‌های جمع‌آوری گازهای همراه نفت و ارسال مستمر برنامه‌ریزی‌ها و آمار دقیق از وضعیت فلرها، تدوین برنامه محیط زیستی EMP شرکت‌های پتروشیمی منطقه ویژه ماهشهر و تصویب آن در شورای برنامه‌ریزی خوزستان، طراحی و تهیه شناور برای پایش منابع آبی و هوا در شهرهای ساحلی استان خوزستان، مدلسازی توسعه فضای سبز شهری، کمربند سبز اهواز و دیگر شهرها و تسریع در عملیاتی سازی آن ها، توسعه فضای سبز واحدهای صنعتی استان و مشارکت دادن آن‌ها در اجرای طرح های کمربند سبز شهری و بیابان‌زدایی از دیگر برنامه‌های در دستور کار است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: پاکسازی کانون‌های انباشت زباله در شهرها و جلوگیری از آتش‌سوزی پسماندها، پیگیری تدوین طرح جامع ترافیک شهرهای بزرگ و صنعتی با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، تصویب و اجرای طرح ملی مقابله با گرد و غبار در شورای برنامه‌ریزی استان خوزستان، ایجاد مدل برآورد توزیع مکانی و زمانی انتشارات ناشی از سوزاندن زیست توده از دیگر طرح‌هایی هستند که در دستور کار داریم.

وی با تاکید بر لزوم دست‌یابی به شبکه پایش زیست محیطی خوزستان، بیان کرد: ایجاد سایت پرنده‌نگری در جنگل‌های حرا، گسترش اشتغال‌های سبز و اقتصادی کردن حفاظت از محیط زیست نیز باید انجام شود.

میرشکار عنوان کرد: با این رویداد مهم، از نظر زمانی و مکانی خوزستان می‌تواند پرچم‌دار فناوری‌های نوین در حوزه رفع و کاهش تمام آلایندگی‌ها باشد و حتی این نتایج را به کل دنیا صادر کند. امیدواریم دبیرخانه دائمی این رویداد در خانه فناوری پتروشیمی ایجاد و هر سال پربارتر اجرا و به رویداد بین‌المللی تبدیل شود.