۱۵۹۳ پروژه در استان به مناسبت دهه فجر افتتاح یا کلنگ زنی میشود
۱۵۹۳ پروژه در استان به مناسبت دهه فجر افتتاح یا کلنگ زنی میشود

استاندار خوزستان در برنامه زنده تلویزیونی گفت: در دهه فجر امسال تعداد ۱۵۹۳ پروژه افتتاح یا کلنگ زنی میشود که از این رقم تعداد ۱۴۶۷ پروژه با اعتبار ۷۷ همت بهره‌برداری و ۱۲۶ پروژه با اعتبار ۴۶ همت آغاز عملیات اجرایی خواهند شد.

به گزارش عصر خوزستان به نقل از روابط عمومی استانداری خوزستان، علی اکبر حسینی محراب استاندار خوزستان شامگاه یکشنبه ۱۵ بهمن ماه با حضور در برنامه تلویزیونی ”سرزمین فرصتها“ از شبکه خوزستان به تشریح مهمترین پروژه‌های عمرانی و اقتصادی قابل افتتاح در دهه فجر در استان پرداخت.

استاندار خوزستان در این برنامه تلویزیونی با تبریک دهه فجر گفت: در دهه فجر امسال تعداد ۱۵۹۳ پروژه افتتاح یا کلنگ‌زنی میشود که از این رقم تعداد ۱۴۶۷ پروژه با اعتبار ۷۷ همت بهره‌برداری و ۱۲۶ پروژه با اعتبار ۴۶ همت آغاز عملیات اجرایی خواهند شد.

وی افزود: این پروژه ها برمبنای رویکرد عدالت محوری دولت در سراسر استان از جمله در روستاها اجرایی شده است و روستاها بر اساس جمعیت از اعتبارات آلایندگی و ارزش افزوده بهره‌مند شدند.

حسینی محراب ادامه داد: در سالهای ۱۴۰۲ و ۱۴۰۱ بر اساس آمار پروژه ها رشد قابل ملاحظه ای نسبت به سالهای ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ داشته است.

استاندار خوزستان اظهار داشت: بخش وسیعی از پروژه ها در زمینه برق بوده است. با توجه به فعالیت نیروگاه‌های متعدد تولید برق و مصرف بالای در بخش صنعت و خانگی در استان شبکه برق خوزستان هزینه های نگهداری و پایداری بالایی لازم دارد.

حسینی محراب بیان کرد: در ایام پیک مصرف تا ۸ هزار مگاوات مصرف داریم و با اقدامات انجام شده تولید روزانه به میزان حدود ۱۴ هزار مگاوات رسیده که مقدار مازاد بر مصرف به شبکه ملی منتقل میشود.

استاندار خوزستان عنوان کرد: در زمینه طرح‌های آبرسانی سه خط اصلی آبرسانی غدیر، فدک و کوثر را در حال اجرا داریم؛ در کنار این سه پروژه بزرگ پایدارسازی آب شرب برخی شهرها انجام شده است و تعدادی از تصفیه‌خانه‌ها به مرحله بهره‌برداری رسیده است. در زمینه آب روستایی نیز تعداد ۱۷۶۰ روستا توسط قرارگاه امام حسن (ع) پایدارسازی شده است.

حسینی محراب گفت: همچنین طرح‌های متعددی در دست اجرا داریم که از آن جمله تصفیه‌خانه اندیمشک، تصفیه‌خانه دارخوین که به گفته وزیر نیرو جزو پروژه‌های بزرگ کشور است و به آب غدیر متصل میشود، تصفیه خانه های شوشتر، دزفول، لالی هستند و این روند را ادامه خواهیم داد.

وی افزود: مهمترین طرح فاضلاب که در استان در دست اجراست طرح جامع فاضلاب اهواز است. در حال حاضر خط لوله فاضلاب مناطق ملی راه، فرودگاه، کوروش، زیتون کارمندی و چهارشیر آماده شده و بزودی به تصفیه خانه شرق متصل میشود که با این کار از ۲۳ نقطه ورودی فاضلاب به کارون ۶ نقطه مسدود خواهد شد که این کار هم منجر به استفاده از پساب تصفیه شده در کشاورزی و صنعت و صرفه جویی در مصرف آب و همچنین کاهش آلایندگی کارون خواهد شد.

استاندار خوزستان ادامه داد: مسکن یکی از وعده‌های دولت بوده و ساخت چهار میلیون مسکن در دستور کار دولت قرار گرفته است. در خوزستان قبلاٌ برخی طرح‌های مسکن به دلیل جانمایی نامناسب به نتایج مورد انتظار نرسیده‌اند. از جمله شیرین شهر و رامین که مورد استقبال زیادی واقع نشده است.

وی افزود: در این میان ما سعی کردیم با همکاری تعاونی ها بیست هزار واحد نیمه تمام مسکن مهر را تکمیل نماییم. در عین حال در زمینه ساخت مسکن به دلیل برخی ضعف‌های مدیریتی در تامین زمین مقداری کار به کندی پیش رفت که با تغییر مدیر مربوطه این روند شتاب گرفته است.

حسینی محراب بیان کرد: در سال ۹۹ در بندر امام خمینی (ره) بروز آبگرفتگی و سیل موجب تخریب و آسیب پنج هزار واحد مسکونی شد که با اقدامات انجام شده از این تعداد هزار واحد برای خانوارهای سیل زده ساخته شده است که در دهه فجر افتتاح میشود.

استاندار خوزستان تصریح کرد: در بخش مسکن اقشار کم برخوردار با همکاری نهادهای حمایتی ۲۶۰ واحد در دهه فجر افتتاح میشود که ۱۴۰ واحد از آن در اندیکا قرار دارد. تعداد ۱۶۶۶ واحد مسکن مهر و اقدام ملی نیز در دهه فجر افتتاح میشود؛ همچنین در بخش نهضت ملی مسکن تعداد ۴ هزار ۱۶۰ واحد به مناقصه و تحویل پیمانکار رسیده و عملیات اجرایی ساخت این واحدها بزودی آغاز خواهد شد.

وی عنوان کرد: در زمینه راه خوزستان بعد از فارس دومین استان محسوب میشود؛ ما در خوزستان بیش از ۸ هزار کیلومتر راه روستایی و شهری داریم. چهار بانده کردن برخی از مسیرها از جمله اهواز مسجدسلیمان، مسجدسلیمان اندیکا، اهواز بهبهان، اهواز ایذه لردگان، مسیر طریق الحسین و اهواز خرمشهر در دستور کار دولت قرار دارد؛ در دهه فجر از مسیر مسجدسلیمان و بهبهان و ایذه ۲۵ کیلومتر افتتاح خواهد شد. چهاربانده کردن پنجاه کیلومتر نیز از دو سوی جاده اهواز خرمشهر هر یک به میزان ۲۵ کیلومتر آغاز خواهد شد.

حسینی محراب اظهار داشت: در راه آهن در سفر قبلی هیئت دولت به استان در مسیر اندیمشک بامدژ صد کیلومتر افتتاح شد و ۴۰ کیلومتر باقیمانده نیز از اردیبهشت امسال تاکنون ساخته شده است و بعبارتی میتوان گفت مسیر اندیمشک اهواز خرمشهر به طور کامل دو خطه شده که موجب تسهیل حمل و نقل مسافران و کالاها خواهد شد.

استاندار خوزستان ادامه داد: در زمینه توسعه فضاهای آموزشی تعداد ۱۵۱ کلاس در قالب ۴۶ مدرسه ساخته شده و در دهه فجر در اختیار آموزش و پرورش قرار میگیرد.

بیمارستان فاطمه زهرا (س) دزفول و بیمارستان ۶۴ تختخوابی بندر امام (ره) با مشارکت وزارت بهداشت و خیرین ساخته شده و انشالله بزودی افتتاح خواهند شد. همچنین بیش از ۵۰ مرکز بهداشت با ۲۴۰ میلیارد تومان اعتبار ساخته شده است و تجهیزات بیمارستانی پیشرفته با اعتبار ۳۲۰ میلیارد تومان در این ایام مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

حسینی محراب گفت: یکی از پروژه های مهم اقتصادی ساخت تجهیزات بهره‌برداری از میادین مشترک نفتی با عراق است تا سهم برابری از این میادین داشته باشیم که طرح تاسیسات نفتی سپهر و جفیر در میدان نفتی آزادگان در این راستا ساخته شده است و در فاز اول آن با رقم چهارصد میلیون دلار ۳۲ هزار بشکه در روز برداشت میکند و بزودی در مرحله بعدی این رقم به ۵۵ هزار بشکه در روز خواهد رسید همچنین میدان نفتی سهراب در دهه فجر افتتاح میشود.

وی افزود: در بخش صنعت فولاد اهواز طرح زمزم ۳ با ظرفیتی برابر یک میلیون و صدهزار تن آهن اسفنجی تولید میکند. در صنایع فولاد فاز دو فولاد شادگان و فاز دو فولاد جهان آرا افتتاح خواهد شد همچنین فولاد آتیه خاورمیانه در جاده ماهشهر با ظرفیت ۶۰۰ هزار تن با اشتغال بیش از هزار نفر به بهره‌برداری می‌رسد.

استاندار خوزستان در پایان گفت: در زمینه کارخانه های کشت و صنعت چوب، نیشکر، طرح‌های پتروشیمی و … نیز طرح های توسعه ای متعددی در دهه فجر در استان مورد بهره‌برداری قرار میگیرد.