معاون آموزش، پژوهش و برنامه ریزی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای با بیان این که اکنون نخبه پروری را در دستور کار خود قرار داده ایم، گفت: راه‌اندازی “مدرسه اقتصاد و مهارت” در دستور کار فنی‌ و حرفه‌ای خوزستان قرار دارد. منصور زنگنه‌منش در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به میزبانی خوزستان از مسابقات […]


معاون آموزش، پژوهش و برنامه ریزی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای با بیان این که اکنون نخبه پروری را در دستور کار خود قرار داده ایم، گفت: راه‌اندازی “مدرسه اقتصاد و مهارت” در دستور کار فنی‌ و حرفه‌ای خوزستان قرار دارد.

منصور زنگنه‌منش در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به میزبانی خوزستان از مسابقات ملی تهویه و تبرید، اظهار کرد: امسال میزبان یک رخداد بی‌نظیر در آذرماه در استان خوزستان هستیم که از همه مردم و مسئولان استان دعوت می کنیم تا در افتتاحیه نوزدهمین دوره مسابقات ملی تهویه و تبرید و روند برگزاری آن حضور داشته باشند و تفاوت آموزش‌های مهارتی را با سایر آموزش‌ها ببینند. همچنین از تمام صنایع استان تقاضا داریم که در برگزاری مسابقات ملی تهویه و تبرید به ما کمک کنند و اهمیت کار را مانند سایر استان ها بدانند.

راه اندازی “مدرسه اقتصاد و مهارت”

وی با بیان این که یکی از اهداف برگزاری مسابقات مهارت در بیشتر کشورها به منظور شناسایی نخبگان و استعداد یابی است و قطعا این نخبگان می توانند در صنایع مشغول به کار شوند، افزود: در حال سرمایه گذاری روی نخبه های خوزستانی هستیم تا از آن استعداد ۱۴ یا ۱۵ ساله، استفاده بهتری شود. یکی از مزیت های این سرمایه گذاری این است که اکنون یکی از استعداد شناخته شده، خودش از طریق فضای مجازی و فناوری اطلاعات در حال کمک به مدرسه خود است. ما اکنون نخبه پروری را در دستور کار خود قرار دادیم اما کشوری مثل چین از سال ها قبل اقدام به راه اندازی “مدرسه اقتصاد و مهارت” و در واقع آموزش این دو مقوله در کنار هم به نسل های جدید خود داشته است و ما نیز این مدل کاری را در فنی و حرفه ای خوزستان در دستور کار خود قرار داده ایم و ان شاءالله با برنامه ریزی‌های انجام شده و با همکاری بخش خصوصی، مدرسه سازمان مهارت را در بهبهان راه اندای خواهیم کرد. این مهم با همکاری با سازمان آموزش فنی و حرفه ای خوزستان و آموزش و پرورش استان است. تمام این ها پیامدهای خوب مسابقات ملی مهارت و آموزش های فنی و حرفه ای است.

استفاده از آموزش‌دیدگان در فنی و حرفه ای در استخدامی‌ها

معاون آموزش، پژوهش و برنامه ریزی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان گفت: با توجه به صنایع عظیمی که وجود دارد، شاید یکی از اقداماتی که مدیران صنایع مختلف می توانستند انجام دهند، این است که از افرادی که توسط فنی و حرفه ای آموزش می بینند و توانمندسازی می شوند در مقوله استخدامی ها استفاده کنند و قطعا اولین حسن آن نیز افزایش بهره وری محیط کاری شان خواهد بود و می‌توانند از این طریق، وقت و هزینه‌ای که قرار است برای استخدام یک فرد بدون تجربه هزینه کنند را در راستای بهره وری بیشتر استفاده کنند چون ما افراد را در مراکز خود توانمند می‌کنیم تا برای ورود به بازار کار آمادگی داشته باشند.

تفاوت در آموزش فنی و حرفه ای و آموزش‌های آکادمیک

وی با اشاره به موفقیت هایی که اخیر توسط فنی و حرفه ای خوزستان رقم خورده است، افزود: مدتی پیش نیز آقای شیخ زاده رییس مرکز آموزش فنی و حرفه ای امام علی (ع) به عنوان رییس نمونه کشوری در سال ۱۴۰۰ شناخته شد و شاید این اتفاق برای کمتر استانی رقم بخورد. ضمن این که کارآفرین برتر کشور نیز از خوزستان بود و تمام این موفقیت ها نشان می دهد آموزش های فنی و حرفه ای بسیار تاثیرگذار است که در منطقه حاشیه شهر اهواز یک خانم پس از کسب  آموزش های مهارتی در سازمان آموزش و فنی و حرفه ای امام هادی (ع) اهواز برای خود و چند نفر دیگر شغل ایجاد می کند. این ها از مزیت های آموزش فنی و حرفه ای و تفاوت آن با آموزش های آکادمیک دانشگاه است. همچنین اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان نیز برای سومین سال متوالی به عنوان دستگاه آموزشی برتر در جشنواره شهید رجایی انتخاب شد.

۹۰ درصد تحصیلات عالی فاقد مهارت هستند

زنگنه منش افزود: کارآموزانی که در گذشته برای مهارت آموزی به ما مراجعه می‌کردند معمولا تحصیلات عالی نداشتند اما اکنون بالغ  بر ۹۰ درصد مراجعه‌کنندگان به ما برای کسب مهارت، دارای مدارک لیسانس و فوق لیسانس هستند اما مهارت لازم را ندارند و به این نتیجه رسیده اند که باید به دنبال کسب مهارت باشند. خوشبختانه آن تعدادی که به ما مراجعه می کنند، پس از کسب مهارت صاحب شغل می شوند.

فنی و حرفه‌ای خوزستان از سکانداران آموزش مجازی مهارتی در کشور

وی با بیان این که آموزش را در دوران کرونا تعطیل نکردیم، ادامه داد: ظرفیت کارگاه‌ها را افزایش دادیم و با رعایت پروتکل‌ها، آموزش را ادامه دادیم. اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان یکی از سکانداران آموزش مجازی مهارتی بود و مباحث تئوری و بعضا عملی را به صورت مجازی ارائه دادیم و با زمانبندی تعیین شده کارگاه‌ها را حضوری برگزار می‌کردیم.

کسب مجوز راه‌اندازی ۳ مرکز تخصصی آموزش کارآفرینی در خوزستان

معاون آموزش، پژوهش و برنامه ریزی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان با اشاره به کسب مجوز راه اندازی مراکز تخصصی، گفت: در حال حاضر مجوز راه اندازی ۳ مرکز تخصصی کسب و کار و آموزش کارآفرینی به خوزستان داده شد؛ یک مرکز سال گذشته در اهواز راه اندازی شد و دو مرکز نیز در مسجدسلیمان و بهبهان راه اندازی خواهند شد.

اجرایی شدن تفاهم نامه‌هایی در قالب “آموزش، تولید و فروش”

وی با اشاره به تفاهم نامه هایی که با سازمان های مختلف منعقد کرده اند، افزود: در قالب این تفاهم نامه ها آموزش، تولید و فروش را به صورت کامل اجرایی کرده ایم. ما تفاهم نامه های صرفا روی کاغذ نمی خواهیم و نتیجه کار برای ما اهمیت دارد. با این رویکرد نیز تاکنون اقدامات خوبی انجام شده است.

زنگنه منش با بیان این که باید از نخبه های بیشترین بهره وری را داشت، گفت: در حال حاضر نیز دو تن از نخبگان مهارتی خوزستانی که سال های قبل در مسابقات جهانی موفق به کسب مقام شدند، اکنون در دیگر کشورها مشغول به انجام کار هستند و باید چاره اندیشی شود تا زحماتی که مجموعه آموزش و فنی و حرفه ای در بخش مهارت آموزی متحمل می شود، هدر نرود و این سرمایه ها در کشور حفظ شوند و به نحو احسن از آن ها استفاده شود.

انتهای پیام