سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در سوش‌های قبلی، بیمار پس از بهبودی مدتی ایمنی داشت اما مشخصه اُمیکرون، نداشتن ایمنی است زیرا بیماران بعد از ابتلا نیز در معرض ابتلا به این سویه هستند بنابراین در این فاصله زمانی باید واکسیناسیون انجام و پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود. دکتر محمدحسین سرمست با اشاره […]


سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در سوش‌های قبلی، بیمار پس از بهبودی مدتی ایمنی داشت اما مشخصه اُمیکرون، نداشتن ایمنی است زیرا بیماران بعد از ابتلا نیز در معرض ابتلا به این سویه هستند بنابراین در این فاصله زمانی باید واکسیناسیون انجام و پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود.

دکتر محمدحسین سرمست با اشاره به وضعیت آبی کرونا در خوزستان اظهار کرد: از تیمی که تاکنون مسئولیت همکاری، پیگیری و خدمات را در این خصوص داشته است، تشکر می‌کنم.
به گزارش ایسنا، وی افزود: وضعیت آبی تنها خوشحالی ندارد؛ این وضعیت می‌تواند زنگ خطر و چیزی شبیه آرامش قبل از طوفان باشد زیرا ممکن است ساده‌انگاری و سهل‌انگاری مقدمه پیک بعدی شود.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: برای تداوم این وضعیت و ماندن مدت زمان بیشتری در آرامش، باید پروتکل‌های حداقلی یعنی استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری و عدم حضور در مراسم و و دورهمی‌های خانوادگی در دستور کار باشد.
وی بیان کرد: وضعیت واکسیناسیون در خوزستان خوب بوده اما کمی از میانگین کشوری فاصله دارد؛ تاکنون ۲۰ درصد افرادی که نوبت اول واکسن را دریافت کرده‌اند برای دریافت دوز دوم مراجعه نکرده‌اند؛ این افراد در معرض کرونا و در خطر هستند. ۲۰ درصد ۱۲ تا ۱۷ ساله‌ها نیز هنوز واکسن دریافت نکرده‌اند.
سرمست افزود: تزریق سه دوز واکسن تا ۹۰ درصد در برابر اُمیکرون محافظت ایجاد می‌کند اما تزریق دو دوز واکسن بسیار کمتر از این میزان، محافظت دارد.
وی ادامه داد: در سوش‌های قبلی، بیمار پس از بهبودی مدتی ایمنی داشت اما مشخصه اُمیکرون، نداشتن ایمنی است زیرا بیماران بعد از ابتلا نیز در معرض ابتلا به این سویه هستند بنابراین در این فاصله زمانی باید واکسیناسیون انجام و پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به بروز اُمیکرون در کشورهای اطراف گفت: شاید زمانی که از بروز این سوش صحبت می‌شود، ظاهرا سوش ساده‌ای باشد اما همچنان این سویه با سرعت زیادی در حال گسترش است و می‌تواند جایگزین سویه‌های قبلی شود.
وی با اشاره به کنترل مرزهای زمینی و دریایی بیان کرد: ورود کشتی‌هایی از امارات، هند و قطر در بندر امام داشتیم و از یک هزار و ۸۰۰ تا یک هزار و ۹۰۰ نفر تست گرفته شد و مابقی افراد نیز کارت واکسن و تست منفی همراه خود داشتند و مورد مثبتی نداشتیم. کنترل‌ها در  مرزهای شلمچه و چذابه نیز با حساسیت انجام می‌شود.
سرمست با اشاره به تردیدهایی که در ابتدای واکسیناسیون برای دریافت واکسن وجود داشت، گفت: در زمان پیک کرونا در حال واکسیناسیون عمومی بودیم و بسیاری پس از تزریق واکسن دچار عوارض می‌شدند و فکر می‌کردند این مساله به دلیل دریافت واکسن است در حالی که در حقیقت ابتلای مخفی به کرونا یعنی بدون علائم داشتند و پس از تزریق واکسن دچار علائم می‌شدند بنابراین اکنون که پیک نیست و اکثر افراد سالم هستند بهترین موقعیت برای دریافت واکسن است.
وی با اشاره به چگونگی انجام اعمال جراحی برای بیماران مبتلا به کرونا بیان کرد: عمل جراحی به نوعی موجب کاهش توان سیستم ایمنی بدن می‌شود. حتی افرادی که دچار بیماری معمولی مانند سرماخوردگی می‌شوند نیز باید یکی دو هفته پس از بهبودی، عمل جراحی انجام دهند زیرا این سرماخوردگی ساده می‌تواند منجر به شعله‌ور شدن بیماری ویروسی خفیف شود بنابراین در شرایط کرونا باید از عمل‌های جراحی غیر ضروری جلوگیری شود.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: عمل‌های جراحی ضروری برای بیماران مبتلا به کرونا با ملاحظات خاصی انجام می‌شود هر چند خطر مرگ و میر در این افراد بسیار بالا است زیرا خطر مرگ در فردی که به کرونا مبتلا است و عمل شود، چند برابر می‌شود.
وی بیان کرد: برخی اوقات عمل ضروری است اما فوریتی ندارد و می‌توان چنین عمل‌هایی را به تاخیر انداخت اما برخی عمل‌ها مانند عمل‌های زیبایی، غیراورژانسی و غیرضروری هستند و بهتر است این عمل‌ها حتی در شرایط آبی انجام نشود زیرا شرایط نا پایدار است. از طرفی هر چه عمل جراحی طولانی‌تر باشد، خطر مرگ و میر بیشتر است.
سرمست گفت: توصیه می‌شود در شرایط کرونا به ویژه در پیک بیماری، مراجعه و درخواست برای عمل‌های جراحی کم شود که در این راستا، مراجعات غیرضرور کاهش یافته است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به مشکلاتی که نیاز به جراحی دارند، افزود: سلامت سیستم گوارش در گروی خوردن خوب و تخلیه مناسب است؛ کسی که تخلیه مناسب ندارد، در خوردن و زندگی عادی دچار مشکل می‌شود و در صورت عدم درمان، بیماری از سیر خفیف و قابل تحمل به موارد شدید و مختل‌کننده زندگی تبدیل می‌شود.
وی با اشاره به تفکیک بیماری‌ها از یکدیگر، بیان کرد: آبسه‌ها و فیستول‌ها بیماری‌های عفونی هستند و تنها با جراحی درمان می‌شوند؛ فردی که با درد ناگهانی مراجعه می‌کند و تورم و تب دارد ممکن است به آبسه مبتلا شده باشد و باید جراحی شود.
سرمست افزود: هیچ دارو یا آنتی بیوتیکی بر آبسه موثر نیست؛ حتی خطر جانی برای بیمارانی که با تاخیر مراجعه می‌کنند، وجود دارد زیرا عفونت تمام بدن آن‌ها را فرا می‌گیرد.
وی گفت: درمان دو بیماری هموروئید و فیشر، دارویی و غیر جراحی است؛ این بیماری‌ها بیماری رفتاری هستند و سبک زندگی، بد خوردن، بد خوابیدن، صبحانه نخوردن و کم آب خوردن از جمله دلایل ابتلا به این بیماری‌ها هستند. اغلب کسانی به این بیماری‌ها مبتلا می‌شوند که صبحانه نمی‌خورند. بهترین دستشویی بعد از صبحانه است و فردی که صبحانه بخورد و سپس به دستشویی برود هیچ وقت دچار یبوست نمی‌شود.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: برای این بیماران تا حد امکان درمان داوریی انجام می‌شود اما گاهی اوقات درد فیشر طاقت‌فرسا می شود و هموروئید منجر به خون ریزی شدید می‌شود و باید عمل جراحی انجام شود که در این خصوص عمل کلاسیک، عمل رایج است. درمان به روش لیزر نیز به تدریج جای خود را باز کرده است و در موارد خاصی کاربرد علمی خود را دارد.
وی با تاکید بر لزوم انجام اعمال جراحی در بیمارستان‌ها افزود: معمولا کسی که به مرحله عمل می‌رسد چند بیماری همزمان دارد و با بی حسی یک نقطه مشکل رفع نمی‌شود بنابراین اکثرا عمل اصلی را در اتاق‌های عمل انجام می‌دهند.
سرمست که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، افزود: مردم از بستری شدن در بیمارستان و عمل می‌ترسند. برخی افراد حاضر به انجام عمل سرپایی هستند در حالی که اطمینانی به عمل سرپایی و در مطب نیست و توصیه نمی‌شود. ممکن است فردی به فشار خون یا قند خون بالا مبتلا باشد اما از بیماری خبر خود خبر نداشته باشد و مواردی پیش آمده که موجب شکایت و نارضایتی می‌شود.
انتهای پیام