استاندار خوزستان با اشاره به فعالیت‌های بازسازی در منطقه زلزله‌زده اندیکا گفت: امیدواریم بتوانیم تا شش ماه آینده بخش عمده‌ای از کارها را به سرانجام برسانیم. صادق خلیلیان در جلسه مشترک با رئیس جمعیت هلال احمر که امشب (۱۱ دی‌ماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: از یک طرف استان خوزستان ظرفیت‌های مختلفی دارد اعم […]


استاندار خوزستان با اشاره به فعالیت‌های بازسازی در منطقه زلزله‌زده اندیکا گفت: امیدواریم بتوانیم تا شش ماه آینده بخش عمده‌ای از کارها را به سرانجام برسانیم.

صادق خلیلیان در جلسه مشترک با رئیس جمعیت هلال احمر که امشب (۱۱ دی‌ماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: از یک طرف استان خوزستان ظرفیت‌های مختلفی دارد اعم از نفت، گاز، فولاد، کشاورزی، آب و تنوع قومیتی و فرهنگی و نقش در اقتصاد کشور اما از طرفی می‌بینیم که دچار محرومیت‌هایی است که قاعدتا نباید وجود داشته باشند.
به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: وضعیتی که استان خوزستان در آن به سر می‌برد ناشی از رشد بدون توسعه است. کشوری مانند برزیل یا وجود اینکه جزو اقتصادهای نوظهور دنیا است اما در ادبیات بین‌الملل کشوری بدون رشد شناخته شده است. رشد اقتصادی محقق می‌شود اما نوعی بی عدالتی یا توزیع ناعادلانه درآمد در آن جامعه رخ داده است و فاصله طبقاتی، فقر، حاشیه‌نشینی و زاغه‌نشینی وجود دارد.
استاندار خوزستان گفت: استان خوزستان رشد اقتصادی دارد و علت آن نفت است و در زمینه فولاد، کشاورزی و پتروشیمی‌ها نیز به این شکل است. همه اینها منجر به رشد می‌شود اما در کنار آن می‌بینیم که ۸۰۰ هزار حاشیه‌نشین در استان خوزستان وجود دارد؛ تنها در شهر اهواز ۴۰۰ هزار نفر حاشیه‌نشین هستند.
وی افزود: در موقعیتی قرار داریم که دشمنان علیه ما انواع و اقسام طرح‌ها را دارند و طبیعتا اگر شرایط نفوذ در جامعه وجود داشته باشد آن‌ها از این کار دریغ نخواهند کرد.
خلیلیان با اشاره به لزوم رشد متوازن، گفت: باید حتما برای استان خوزستان از ظرفیت‌های خود برای توسعه استان و کشور استفاده کرد. اگر دشمن بخواهد نفوذ کند سعی می‌کند از نقاط ضعف استفاده کند. ما باید نقاط ضعف را برطرف کنیم و به گونه‌ای طراحی‌ها انجام شود که توسعه استان خوزستان را نیز به ارمغان بیاورد. اگر بتوانیم نرخ بیکاری را کاهش دهیم، توسعه شهری را تقویت کنیم و اقتصاد استان خوزستان را به نحوی سازماندهی کنیم که نرخ فقر کاهش یابد، در این صورت مشکلات امنیتی خوزستان نیز قطعا برطرف می‌شود.
وی افزود: در این راه باید همه دستگاه‌ها نقش خود را ایفا کند و کمک کنند که خوزستان بر اساس ظرفیت‌هایی که دارد از این ظرفیت‌ها در توسعه خود استفاده کند.
استاندار خوزستان با اشاره به وضعیت منطقه زلزله‌زده اندیکا گفت: بیش از اینکه زلزله به اندیکا آسیب برساند، محرومیت به آن آسیب زده است. در حالی که بخش عمده‌ای از آب در این مناطق است اما می‌بینیم که بخشی از مردم آب سالم ندارند. در زمینه آب شرب بخشی از شهرها، آب از نظر شوری کیفیت مناسبی ندارد.
وی بیان کرد: در طرحی که امروز بازدید کردیم تاسیسات غدیر را داریم که ۵۲ درصد جمعیت استان خوزستان را تحت پوشش قرار می‌دهد و به گونه‌ای طراحی شده که تا سال ۱۴۲۵ بتواند جمعیت رو به رشد استان را پوشش دهد  اما بر اساس طراحی، یک راه میانبر وجود دارد که بخشی از آب را از حوضه دز به سمت کرخه منتقل کند که یک پروژه ۸ تا ۱۰ ماهه است. این بخش تا پیش از تابستان سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. با این طرح ظرفیت آب از ۱۰ متر مکعب بر ثانیه به ۲۰ متر مکعب می‌رسد. می‌توانیم طراحی را به گونه‌ای ساماندهی کنیم که مشکلات استان خوزستان حل شوند.
خلیلیان افزود: طبیعتا هلال احمر نقش اساسی در امدادرسانی در بلایای طبیعی دارد. اولین نیرویی که در زلزله اندیکا به کمک مردم آمد، هلال احمر بود که تشکر می‌کنم. بنیاد مسکن نیز در حال انجام کارهایی است. نیروی بسیج سازندگی نیز به صحنه آمد و جایگاه نگهداری دام ساخت زیرا دام برای این مردم که دامپرور هستند بسیار مهم است. امیدواریم بتوانیم تا شش ماه آینده بخش عمده‌ای از کارها را به سرانجام برسانیم.
انتهای پیام