نیشکر پیشگام در کشاورزی مُدرن؛ رشد تولید باتکیه‌‌بر دانش
نیشکر پیشگام در کشاورزی مُدرن؛ رشد تولید باتکیه‌‌بر دانش

خوزستان، سرزمینی که نیشکر در آن ریشه دوانده و قلب کشاورزی ایران را به تپش درآورده است؛ آنچه در ادامه می‌خوانید، گزارشی است از پیش‌گامی صنعت نیشکر در مسیر کشاورزی مُدرن و دستیابی به دستاوردهایی است که کشور را در دو حوزه تولید و پژوهش سرآمد کرده است.

به گزارش عصر خوزستان، خوزستان، سرزمینی که نیشکر در آن ریشه دوانده و قلب کشاورزی ایران را به تپش درآورده است؛ آنچه در ادامه می‌خوانید، گزارشی است از پیش‌گامی صنعت نیشکر در مسیر کشاورزی مُدرن و دستیابی به دستاوردهایی است که کشور را در دو حوزه تولید و پژوهش سرآمد کرده است.

توجه ویژه به محیط‌زیست، بخش جدایی‌ناپذیر فعالیت‌های کشاورزی این صنعت سبز است و این شرکت توانسته، به تولید محصولی عاری از سموم بر پایه مبارزه «بیولوژیک» در مزارع نیشکر دست یابد.

در سالیان اخیر، حرکت صنعت نیشکر به سمت استفاده از فناوری‌های نوین کشاورزی، پُرشتاب بوده و در سال مزیّن به «رشد تولید» این حرکت، منجر به افزایش تولید، محصولات متنوّع غیرنیشکری، طراحی و ساخت قطعات و ماشین‌آلات کشاورزی شده است.

نیشکر، دروازه‌ای به‌سوی کشاورزی مدرن

صنعت نیشکر، در مکانیزاسیون کشاورزی ایران پیش‌گام است؛ کشت و صنعت‌های نیشکری با اتکا به دانش فنی متخصصان مجرب، در خط مقدّم استفاده از روش‌های نوین کشاورزی قرار دارند و به‌عنوان الگویی برای سایر بخش‌های کشاورزی کشور شناخته می‌شوند.

ساخت پنج دروگر نیشکر، ساخت ادوات کشاورزی، پایش آنلاین مزارع، مبارزه بیولوژیک، خوشه‌های پربار و طلایی گندمزارها و نمای چشم‌نواز مزارع زیبای کلزا در کنار مزارع سرسبز نیشکر، تنها گوشه‌ای از خلاقیت و همّت نیشکری‌ها در حوزه کشاورزی برای دستیابی به توسعه پایدار است.

تأمین امنیت غذایی با کشاورزی دانش‌بنیان

در این سال‌ها، این شرکت با داشتن مؤسسه تحقیقاتی فعال، پیوند دانش و کشاورزی را راهبرد اصلی خود قرار داده که این پیوند، امنیت غذایی، افزایش بهره‌وری و رشد اقتصادی را به دنبال داشته است.

تلاش برای سازگاری هر چه بیشتر کشت نیشکر با شرایط اقلیمی استان، یکی از گام‌های پژوهشی صنعت نیشکر است که ثمره آن تولید واریته‌های مقاوم در برابر کم‌آبی و شوری است؛ چنین اقدام‌هایی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی را به یک دانشگاه بزرگ نشر دانش کشاورزی تبدیل کرده است.

نوآوری نیشکری‌ها در کشاورزی

سنگ جمع‌کن: این دستگاه که برای اولین‌بار توسط متخصصان کشت و صنعت نیشکر دهخدا طراحی و ساخته شده، مزارع را در کمترین زمان و به‌صورت ماشینی از سنگ‌ها پاک‌سازی می‌کند.

سامانه جامع پایش مکان‌مند: این سامانه هوشمند که توسط مؤسسه تحقیقات و آموزش توسعه نیشکر طراحی شده، امکان پایش و کنترل به‌موقع مزارع را فراهم کرده و به افزایش بازدهی تولید محصول کمک می‌کند.

کارنده نیشکر: ساخت و بومی‌سازی دستگاه کارنده نیشکر با بهره‌گیری از توان علمی و پژوهشی نیروهای جوان و خلاق شرکت توسعه نیشکر اقدامی مؤثر در افزایش بهره‌وری است. پیش‌ازاین، کشت نیشکر به‌صورت دستی انجام می‌شد؛ اما با بهره‌برداری از این دستگاه، کشت نیشکر در مسیر مکانیزه‌شدن قرار گرفته است.

این گزارش، تنها گوشه‌ای از دستاوردهای چشمگیر صنعت نیشکر در حوزه کشاورزی است؛ این شرکت با برخورداری از آزمایشگاه‌های مجهّز، متخصّصین متبحّر و مزارعی هوشمند و منطبق با کشاورزی مُدرن دنیا، گام‌های مؤثری را در کشاورزی پایدار برداشته است.